Tautan Ukhwah

Thursday, October 13, 2011

7 perkara melapangkan dada

                                                                     

Assalamualaikum w.b.t,

          Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam disampaikan kepada junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w, keluarga serta sahabat-sahabat baginda.

          Dalam kehidupan ini, ada ketika kita terasa resah dalam menghadapi pelbagai ujian dan rintangan. Kadangkala tiada ujian mahupun rintangan, namun tetap berasa resah dan tidak tenang.

          Insyaallah, kali ini penulis ingin berkongsi 7 perkara yang dapat melapangkan dada.

1- Tauhid yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w.

Allah s.w.t berfirman dalam surah Muhammad : 19 yang bermaksud : “ Oleh itu maka tetapkanlah pengetahuanmu dan keyakinanmu ( wahai Muhammad ) bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah, dan mintalah ampun kepada-Nya bagi salah silap yang engkau lakukan, dan bagi dosa-dosa orang-orang yang beriman-lelaki perempuan.”

Dalam kitab sahih Bukhari disebutkan bahawa Ibnu Abbas berkata : “ Cukuplah Allah menjadi penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik pelindung.

Kebanyakan orang yang mengatakan La ilaha illallah, tetapi mereka tidak terpengaruh oleh La ilaha illallah dan tidak mendapatkan cahaya daripadanya. Sebagai contoh, mereka mengucapkan La ilaha illallah tetapi melepaskan hijab, membuka aurat padahal perbuatannya menentang prinsip La ilaha illallah. Ada juga yang sibuk mencari harta sehingga abaikan ibadah wajib. Bagi pelajar, adat meniru sudah menjadi kebiasaan. Jadi, di manakah makna La ilaha illallah?

Sekarang ini, ribuan mata telah kehilangan makna La ilaha illallah. Impaknya, orang hanya melihat, bersenang-lenang, dan melupakan Tuhan pencipta alam ini. Oleh itu, teguhkanlah makna La ilaha illallah dalam dirimu. Tauhid itu murni indah dan mulia.



2- Berzikir kepada Allah.                     

Allah s.w.t berfirman dalam surah Ar-Ra’ad : 28 yang bermaksud : “ ( Iaitu ) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah.”

Ingat Allah hati akan tenang, jarang ingat Allah hati akan kering, tandus dan gersang. Apabila banyak mengingati Allah, akan bertambah iman sehingga hati makin kuat, tidak takut ancaman, tidak gentar dengan musibah dan kekurangan, tidak cemburu dengan kelebihan orang lain serta memiliki sikap positif, mengikut segala suruhan-Nya dan meninggalkan larangan Allah.
                                                    
                                                   

3- Reda dengan takdir Allah.

Allah s.w.t berfirman dalam surah Al-Qamar : 49-50 yang bermaksud :
“ Sesungguhnya Kami menciptakan tiap-tiap sesuatu menurut takdir ( yang telah ditentukan ). Dan hal Kami ( dalam melaksanakan apa yang Kami hendaki ), hanyalah satu cara sahaja, ( cepat jadinya ) seperti sekelip mata”.

Mukmin sejati adalah orang yang ketika ditimpa musibah, keluarganya meninggal, dan bencana datang dari semua penjuru, dia tidak cemas dan berkata : “ Inna lillahi wa inna ilahi raji’un, ini memang sudah menjadi takdir Allah dan semua yang dikehendaki-Nya pasti terjadi”. Orang yang tidak sabar akan tertimpa kesempitan. Malahan Allah akan menjadikannya hina kerana tidak rela dengan ketentuan-Nya.


4- Bersyukur atas nikmat Allah.

Salah seorang ulama berkata : “ Jika engkau bertakwa kepada Allah, Allah akan menolongmu tanpa bantuan keluarga, menjadikanmu kaya tanpa harta, menjadikanmu bahagia tanpa dunia, dan menerangimu tanpa pelita.”

Sesungguhnya segala sesuatu di dunia ini hanyalah ujian atau cubaan bagi seluruh umat manusia. Kesusahan dan kemudahan, kemiskinan dan kekayaan, harta dan ilmu, nikmat dan musibah pada hakikatnya hanyalah ujian yang diberikan oleh Allah s.w.t kepada para hamba-Nya. Seandainya nikmat itu bukanlah satu bentuk ujian, maka tidak akan ada manusia yang akan bersyukur kepada Allah s.w.t.

 Barangsiapa yang mampu bersyukur dan bersabar, maka merekalah yang termasuk dalam golongan orang-orang yang beruntung. Namun barangsiapa yang kufur dan mengikut nafsu, maka nescaya merekalah yang berada dalam kumpulan orang-orang yang rugi. Redhalah terhadap semua yang dianugerahkan Allah kepadamu, pasti kamu akan rasa lapang dan tenang.


5- Membaca dan mentadabburi Al-Quran.

Allah s.w.t. berfirman dalam surah Shad : 29 yang bermaksud : “ ( Al-Quran ini ) sebuah kitab yang Kami turunkan kepadamu ( dan umatmu wahai Muhammad ), kitab yang banyak faedah-faedah dan manfaatnya, untuk mereka memahami dengan teliti kandungan ayat-ayatnya, dan untuk orang-orang yang berakal sempurna beringat mengambil iktibar”.

Hiduplah dengan Al-Quran dengan menjadikan Al-Quran sebagai pedoman yang mengarahkan diri, sentiasa  dipegang teguh, ditadabburi, dibaca, dan tidak ditinggalkan. Oleh yang demikian, kewajipan seorang muslim yang ingin dadanya lapang dan bahagia, hendaknya dia menyediakan bahagian dari waktunya untuk Al-Quran agar hidupnya bahagia dengan izin Allah.
                                                   

6- Meninggalkan maksiat.

Maksiat adalah melakukan perbuatan dosa yang melanggar syariat agama. Melakukan maksiat bererti melakukan hal-hal yang dilarang oleh agama. Itu akan menimbulkan dosa pada orang-orang yang melakukan maksiat tersebut. Maksiat merupakan penyebab kesempitan dan seksaan.

Angkara maksiat yang dilakukan, hati akan suram dan tidak mampu menangkap cahaya kebaikan. Apabila maksiat itu telah menjadi darah daging, maka tidak terdetik pun rasa takut melakukan maksiat itu. Hatinya hilang rasa sensitif dan ragu-ragu lagi melakukan maksiat. Pelaku maksiat sentiasa diikuti baaing-bayang dosa dan rasa bersalah. Hatinya tidak tenang, wajahnya pula menyimpan kesusahan dan kegelisahan.

Oleh itu, hanya dengan meninggalkan maksiat, anda akan melihat bagaimana Allah melapangkan dadamu.
                                                      


7- Bergaul dengan orang-orang soleh.

Allah s.w.t berfirman dalam surah Az-Zukhruf : 67 , “ Pada hari itu sahabat-sahabat karib, setengahnya akan menjadi musuh kepada setengahnya yang lain, kecuali orang-orang yang persahabatannya berdasarkan takwa ( iman dan amal soleh )”.

Teman yang soleh akan membawa kepada kebaikan, sebaliknya teman yang buruk akan menjerumuskan kita ke jurang keburukan.

Rasulullah s.a.w bersabda : “ Perumpamaan teman yang soleh dan teman yang buruk adalah ibarat penjual minyak wangi dan peniup tungku. Penjual minyak wangi boleh memberimu tanpa kita harus membeli atau ( paling tidak ) engkau akan mendapatkan bau harum darinya, sedangkan peniup tungku boleh membakar pakaianmu atau engkau akan mencium bau busuk darinya.” ( HR . Bukhari dan Muslim )

Pilihlah teman yang beriman, yang menghidupkan iman dalam hatimu ketika engkau melihat mereka, dan melapangkan dadamu dengan percakapan-percakapan mereka yang baik.
                                                         


Wallahulam.




2 comments:

  1. Assalamualaikum wbt..

    Bila membaca ni, terasa terisi masa cuti yang panjang ini..

    Teruskan menulis=)

    Salam sayang ^_^

    ~permata yang dicari~

    ReplyDelete
  2. Waalaikumslm..
    moga beroleh manfaat shbtku..
    salam rindu jua kpdmu..

    ReplyDelete