Tautan Ukhwah

Tuesday, March 27, 2018

Ubah cara DOA untuk Jodoh



Bismillah..
Assalamualaikum w.b.t,
Saat mata ingin tertutup saat membuat tesis, maka berehatlah sebentar dengan menulis di blog ini. Ana masih berhutang dengan beberapa orang tentang pertemuan JODOH. Jadi, insyaAllah, ana tunaikan pada hari ini.

          Sebenarnya definisi Jodoh sangat luas. Jodoh itu bukanlah semata-mata merujuk kepada pasangan sahaja namun juga kepada yang lain. Misalnya, jodoh tempat kerja, jodoh berkerjasama dengan sesebuah organisasi dan pelbagai lagi. Cumanya, pada kali ini ana highlightkan Jodoh dengan pasangan.

          InsyaAllah lagi sebulan bakal menjadi seorang isteri. Mungkin tidak layak lagi ana bercakap tentang jodoh ini. Namun, ada sedikit perkongsian dari kisah hidup ana yang mungkin boleh diambil sebagai ibrah atau teladan. Mana tahu boleh menjadi insipirasi buat anda juga.

2016 – Pada tahun ini, ana berusia 24 tahun. September, 2016 ana mendaftarkan diri sebagai mahasiswa sarjana di UKM. Hujung tahun, ana dimaklumkan adik ana, Firdaus ingin bertunang pada Februari 2017. Ini bermakna, adik ana sudah menemui jodohnya dan bakal berkahwin tidak lama lagi. Rancangannya, mereka akan berkahwin pada April 2017.

          Hujung tahun 2016, ayah bertanya serius padaku, “Kak dah ada orang?”. Jujur, ana belum ada. Mungkin benar orang cakap ana terlalu memilih. Tapi bagi ana, tidak salah memilih sebab ana bukan sedang mencari seorang lelaki tetapi khalifah. Banyak benda ana perlu pertimbangkan. Maka perbualan kami diteruskan:

Ayah:  “kak serius dak nak kawin?”

Ana: “Eh..mesti la nak kawin”.

Ayah: “kak rancang nak kawin bila?”

Ana: “er…sampai jodoh..kawin la..hehe”.

Ayah: “Kak doa cam mana?”

Ana: “ emm…nabilah doa bagi dapat jumpa jodoh yang baik, soleh…bla..bla..”, ngomelku.

Ayah: “kak tak serius nak kawin!”,

Ana: “Ha? Emmm…” tersentap.

Ayah: “kak dulu masa UPSR, doa cam mana?”

Ana: “doa bagi dapat 5A UPSR”.

Ayah: “ok…kita akan specifickan doa kita, nak dapat 5A. Kita sebut 5A. kenapa kita tak sebut ‘ya Allah..bagi aku lulus pun dah ok’. Kita akan usaha untuk dapatkan 5A tu pulak kan?”

Ana terdiam…berfikir.

Ayah: “So, cuba kak tulih balik, hajat kak nak kawin bila, pastu bagitaw ayah.”

Ok…..ana pun dalam masa beberapa hari…rancang balik semua. Dah sedia, ana pun sembang balik dengan ayah.

Ana: “Ok ayah..dah plan dah. Nabilah ingat…paling lewat nak kawin dalam umur 27 tahun. Taun depan, Nabilah harap dah jumpa seseorang yang orang kata InsyaAllah dengan kita. Tak tunang lagi pun takpa, asalkan memang kedua family dah setuju. So, 26 tunang, kawin 27. Kalau ada rezeki kawin awal lagi pun takpe, lagi Alhamdulillah”.

Ayah: “ok…mulai saat ini, sebut setiap kali dalam doa detail macam yang kak nak tu. Pastu, banyakkan solat hajat, qiamullail dan solat-solat sunat”.

Baiklah…..bermulalah perjalananku dalam usaha mendapatkan JODOH.  Serius, rasa lain. Sebab bila kita dah ubah cara doa kita dan doa spesifik tu, kita rasa sangat bersungguh-sungguh. Dalam masa yang sama, kita juga automatik terislahkan diri kita. Misalnya, qiamullail kita makin terjaga, solat-solat sunat kita jua. Senang cakap, kita juga makin serius dan sungguh-sungguh dalam ibadah kita.

Akhirnya, sebelum masuk 2017, tiba-tiba hadir seorang siswa UKM berhajat padaku. Dia sangat serius dengan hajatnya. Padahal baru ja kenal denganku tapi berani berjumpa dengan ayahku menyatakan hasratnya. Ana? Ana masih belum ada jawapan. Sampaikan ayah tegur..”kak ada tunggu sesiapa? Bukalah hati menerima seseorang, bukan ka kak cakap kat ayah..nak cinta lepas kawin”. Ana terdiam. Ana minta diberi masa dan memesan pada siswa itu jangan terlalu berharap pada ana.

2017 – Hari demi hari, ana masih belum ada jawapan untuknya. Entah kenapa hatiku belum kuat dengannya. Baiklah, ana ambil keputusan akhir Februari, untuk memberi jawapan.

16 Februari 2017 – Tarikh hari lahirku. Malam itu, ada akhowat yang sudah berkahwin hantar msg padaku dan bertanya, ana dah ada orang ke belum. Ana terdiam sejenak dan istighfar. Jujurnya, ana memang merasakan ana belum ada sesiapa lagi malah masih belum memberi jawapan pada siswa itu sebab hati ana masih belum kuat mengatakan dia adalah jodoh ana. Maka ana jawab sepatah ,’belum’. Akhirnya, malam itu ana diberitahu siapakah gerangan syabab yang berhajat pada ana. Ada titisan air mata yang mengalir. Ana minta diberi masa untuk istikharah dan istisyarah dengan keluarga.

          Dalam beberapa hari, ana sudah ada jawapan setelah istikharah dan istisyarah bersama keluarga. Bismillah….ana terima. Jawabku pada akhowat itu. Ini bermakna ana menolak siswa UKM itu. Maafkan ana. Ada air mata mengalir saat ku menjawab ‘ana terima’. Ya Allah, tidak sampai beberapa bulan dari usahaku yang tak seberapa itu, Kau hadirkan si dia.

17/12/2017- Kami tunang.


          Benar. Mungkin ada yang akan cakap..’takpela..dah jodoh hang…’. Namun, ingin ku katakan pada kalian….

DOA itu telah mengajarku mendahulukan cintaNya,
DOA itu telah membuatku rasa sepenuh harapan padaNya,
DOA itu telah mengajarku erti kesabaran yang tiada terhingga,
DOA itu telah merapatkan hubungan aku dan DIA,
DOA itu telah melatihku untuk belajar berjuang,
DOA itu telah menyedarkanku yang sering alpa,
DOA itu telah menyuburkan segenap kekuatan hati,
DOA itu mengingatkanku tentang ikhtiar dan tawakal.

          Jodoh itu perlu diusahakan… teruskan usaha, jangan putus asa. Yang penting, kita perlu selalu rasa ingin perbaiki diri dan berlari meraih cintaNya. Try lah buat macam apa yang ayah ana sarankan buat. Mana tahu, ini jalan yang Allah bagi untuk kita berjumpa dengan jodoh kita. Mempersiapkan kita dengan cintaNya sebelum diberi cinta manusia. Apapun, tahniah untuk semua. Mungkin kisah kita berbeza. Ini kisah ana. Namun, asbab ana menulis adalah kerana terdapat insan-insan yang bertanyakan apa usaha ana untuk jodoh ini. Ini jawapan ana. Mohon doakan ana dan bakal jodoh ana ni. Jemput datang ke walimah kami akhir bulan depan. Sekian dari seorang yang masih sedang islahkan diri.

Sekian.

Siti Nabilah Azman,
27/3/18, 4.51pm
PTSL, UKM.


3 comments:

  1. Tahniah.satu perkongsian yang cukup bermanafaat ..doakan sy semoga Allah perkenankan doa dan hajat saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah..moga zuera diperkenankan doanya..amiin.

      Delete

  2. شركة المثالية للتنظيف تسعد بتقديم خدماتها لعملائها بالمنطقة الشرقية خدمات تنظيف خدمات مكافحة حشرات خدمات تسليك مجاري المياه للمطابخ والحمامات جميع الخدمات المنزلية تجدونها مع شركة المثالية للتنظيف بافضل جودة وارخص الاسعار بالاعتماد علي كافة الادوات الحديثة والعمالة الماهرة

    شركة المثالية للتنظيف
    شركة المثالية للتنظيف بالدمام
    شركة المثالية للتنظيف بالخبر

    ReplyDelete