Tautan Ukhwah

Friday, April 27, 2012

Taubat Seorang Pemuda Setelah Bermimpi Melihat Hari Kiamat

                                                         Gambaran hari kiamat            

Bismillahirrahmanirrahim..

Mari baca kisah teladan ini.

**********
            Terdapat seorang pemuda yang beranjak dewasa, dia pemuda yang bersemangat. Hidup sebagaimana teman-temannya yang tidak mempedulikan perintah Allah. Pada suatu malam, Allah mengkehendaki kebaikan baginya, dia bermimpi melihat kejadian dahsyat yang menyedarkannya dari kelalaian. Dia menceritakan kisahnya:

 “Pada suatu malam, seperti biasa aku pergi tidur di katil, aku merasakan kegelisahan menyerangku. Lalu aku berlindung kepada Allah dari godaan syaitan yang terkutuk dan tidur.

          Aku melihat dalam mimpi ada benda besar dan aneh jatuh dari langit ke bumi. Tidak jelas benda apa itu seperti bola api yang besar dan jelas. Aku yakin akan binasa, aku berlarian ke sana dan ke mari mencari orang yang boleh menyelamatkanku dari musibah ini.

          Orang berkata ini adalah permulaan hari kiamat. Hari kiamat telah tiba dan ini adalah tanda-tanda pertamanya. Aku panik, aku teringat seluruh amal perbuatanku yang baik mahupun yang buruk, aku sangat menyesali kesalahanku. Rasa takut meliputiku, apa yang boleh kubuat sekarang? Bagaimana aku boleh selamat? Lalu aku mendengar seseorang berseru:

 “Pada hari ini tidak ada gunanya penyesalan, kamu akan mendapat balasan amal perbuatanmu. Di mana kamu ketika datang waktu solat? Di mana kamu pada waktu datang perintah Allah? Mengapa kamu tidak menjalankan perintah-perintah-Nya dan meninggalkan larangan-Nya? Kamu lupa dengan Tuhanmu, kamu habiskan waktumu hanya untuk bermain dan bergurau senda, dan sekarang kamu datang dengan menangis? Kamu akan melihat saksama.”

          Aku bertambah menyesal mendengar ancaman tadi, aku menangis dan terus menangis tapi tidak ada gunanya, dan pada waktu itulah aku terbangun, aku meraba-raba diriku dan ternyata aku berada di tempat tidurku. Aku masih belum percaya bahawa yang baru aku alami adalah mimpi. Aku menarik nafas panjang tetapi rasa takut masih membayangiku.

          Aku termenung dan berfikir. Demi Allah, ini pasti peringatan dari Allah untukku, hari kiamat pasti terjadi kalau begitu mengapa aku bermaksiat kepada Allah, mengapa aku tidak berhenti dari perkara-perkara yang diharamkan oleh Allah? Pertanyaan banyak yang terus menngelayuti fikiranku dan tidak kutemui selain satu jawapan:

Kembalilah kepada Allah sehingga kamu boleh selamat pada hari itu.”

          Waktu Subuh tiba dan aku pun solat, aku merasakan kelazatan dalam jiwaku. Pagi harinya aku masuk ke kereta itu. Aku melihat ke dalamnya dan kudapati kaset-kaset muzik lalu aku mengeluarkannya dan memasukkan kaset-kaset Islam yang bermanfaat.

          Aku tetap dalam keadaan ini, setiap hari aku maju selangkah meniti jalan hidyah Allah yang selalu ku minta agar menetapkan padanya.

**********

          Hari ini alangkah ramainya orang-orang yang ditipu dengan dunia yang fana ini dan lupa dengan hari yang menakutkan di mana setiap orang akan lari dari saudara, ibu bapa dan anaknya. Hari yang tidak berguna harta benda dan anak-anak kecuali orang yang datang kepada Allah dengan hati yang sihat. Mari bertaubat..jangan tangguh. Semoga Allah menerima taubat kita, sesungguhnya Dia Maha Penerima Taubat dan Penyayang.

Wallahualam.


Sunber dari : Bimbingan Taubat, Mohd Abdul Wahab

10 comments:

  1. tiada bicara mampu ana taipkan lagi hanya.... rasa sungguh2 ..... mengingatkan diri ana ini... Syukran peringatannya...

    ReplyDelete
  2. @LeiyaUmairah
    Insyaallah..moga Allah meredhai setiap perbuatan kita..
    afwan.

    ReplyDelete
  3. kisah yang menginsafkan.

    kiamat semakin dekat, waktu semakin suntuk,

    moga kesempatan yang Allah anugerahkan kpd kita di dunia ini dapat kita manfaatkan sebaiknya untuk akhirat.

    jzkk peringtannya. moga Allah redha :)

    ReplyDelete
  4. @.:naqib saad:.
    jzkk atas kunjungannya..
    insyaallah..sama2 manfaatkan di dunia ini utk akhirat..

    ReplyDelete
  5. Kisah yang menyentuh hati dan mengajak untuk berubah...

    Mg mampu istiqamah dgn kebaikan.. aminnn,^^

    ~permata yang dicari~

    ReplyDelete
  6. Allahurabbi....tersentak bace entry ni...sy x pernah bace lg ni...alhamdulillah..terima kasih ye share.....

    ReplyDelete
  7. Hampir sama mimpi mu dan mimpu ku saudara, tapi aku masih binggung. Di dalam mimpiku ketika itu aku sedang berlari kehulur kehilir dan dengar satu suara yang berkata padaku.. tiada tempat lagi untuk kamu lari, tiba2 aku di suatu tempat dimana orang tengah melalukan solat.. dan ketika itu aku tak tahu solat aku menangis dan hanya mengikut para jemaah yg lain solat.. adakah kalian tahu apa tasir mimpi itu :( aku takut

    ReplyDelete
  8. hari ini aku bermimpi aku sedang mengalami hari kiamat ..didalam mimpi aku sdang berada bersama anak dan suami ku kami sdang berada di sebuah kapal untuk berusaha mnyelamatkn diri brsama bnyak orang dsana .. Tapi anehnya ..kami seolah olah mngalami bahwa kiamat itu tidak jadi dan dunia kmbali sperti semula ...apakah tafsir mimpi trsebut..

    ReplyDelete