Tautan Ukhwah

Sunday, April 15, 2012

Ujian QTI..Oh..UJian QTI..

                                                                         

Assalamualaikum w.b.t,

          Alhamdulillah, segala puji buat Tuhan semesta alam. Selawat dan salam buat junjungan Nabi Muhammad s.a.w serta insan-insan yang meneruskan perjuangan baginda.
Astagfirullahalazim..

          Alhamdulillah, bahagianya diri ini kerana kegelisahan dan keresahan ku selama ini telah dilepaskan pada hari ini. Hari ni, ku ada ujian QTI kereta. Mungkin bagi orang lain, itu adalah perkara biasa. Tapi bagi diriku, cukup menggelisahkan.
Ku tersenyum seketika..menyingkap memori lama..

2 tahun lepas…….

**********
“Nabilah..bila anti nak ambik lesen kete?” tanya salah seorang sahabatku.

“Emm..entahlah..tak kot..ketaq la…tengok la macam mana nanti..”jawabku.

“Tapi..tak kan sampai besar..nak bergantung kepada orang?” tanya sahabatku lagi.

“Anti ni..emm..nak risaw apa? Nanti law dah kawin..zauj ana la yang tolong bawakkan..hehe..” jawabku.

“Nabilah nie..mana boleh macam tue..anti kan nak jadi pemudi harapan ummah? Nak jadi pendakwah bebas kan? Kan senang law boleh bawa kete sendiri..”kata sahabtku lagi.

“Emm..tue la..tapi takut la..tengok la. Law ambik pun sebab dipaksa zauj ana nanti kot..hehe”,jawabku sengaja bergurau dengan sahabat.

**********
Tahun lepas..waktu akhir sem 3..

“Assalamualaikum..kak..ayah dah daftar nama akak untuk belajar kete..balik nanti..terus ambik yer?”, kata ayah sewaktu menelefonku.

Terkedu ku buat seketika..

Cepatnya….emmmm…

Risau semakin menjadi-jadi.

Akhirnya..balik jer cuti sem 3..belajar la kete..

Tapi…akibat terlalu sensitif bila kena marah teruk dengan cikgu yang mengajar kereta..baru 3 jam belajar..dah tak nak pi belajar lagi..

Allah..teruk betul diri ini.

Jadi…sekarang..balik cuti sem 4..ayah suruh sambung ambik lesen P la.

Macam-macam yang bermain di fikiran ini.

Namun..cuba berfikir positif..dan teruskan perjuangan mendapatkan lesen P..^_^

*********
          Akhirnya..tadi ku buat ujian QTI. Mula-mula, risau sangat-sangat. Masa dalam perjalanan ke tempat ujian, berzikir jer. Allah…takotnya.

Sampai je ku di sana,  Cikgu Siva panggil dan buat isyarat naik kete Viva. Allah..macam mana nie? Selama belajar..bawa Kancil jer..nie nak naik Viva. Tawakal jer la..

“Ok..start enjin..buka ekon..saya panas..” kata cikgu Siva.

“Baik..”jawabku ringkas.

Baru start enjin..tiba-tiba..

Termati.

Allah…..

Ku cuba kawal emosi..dan terus menghidupkan enjin kembali.

Separa perjalanan..mati lagi enjin.

Dalam hati ku berbicara..”Nape pulak nie..selama belajar ok jer..rasa mcm kete nie lajak jer bila bawa..Allah..bantulah daku..”

Dalam perjalanan..banyak kesalahan yang ku rasa ku telah buat….

Pertama….enjin asyik mati. (3x gak la^_^)

Kedua..gear tukar salah..entahlah..lain macam jer gear kete Viva.
                                                          
Ketiga…terlupa bagi isyarat belok ke kanan..gara-gara semangat nak belok.

Keempat..stering tak dapat diseimbangkan..(mungkin ketaq sangat)

Kelima..tak guna gear mengikut kelajuan..

Akhirnya..ku bermonolog dalam diri….”confirm fail ujian QTI ku….”

Setibanya ku di tempat ujian…ku melihat cikgu Siva sibuk mengisi borangku.

Ku kuatkan diri bertanya kepada Cikgu Siva…”emm..cikgu..saya kena ambil lain ke..ujian?
 Saya rasa tadi saya tak boleh buat sangat..”

Cikgu Siva masih diam..dan senyum..dan masih mengisi borang..

Ku tak puas hati..lalu aku bertanya kembali..”Cikgu…saya kena ambil ujian lagi ker?”

Cikgu Siva masih diam dan senyum sambil menandatangan borang markahku.

“Cikgu……..emm..saya kena ambik sekali lagi kot..”kataku kepada Cikgu Siva.

Kemudian, Cikgu Siva memberi ku lihat borang markahku.

Terkejut daku..”ni…berapa nie..ckg?”.

“16/20…”sambil Cikgu Siva senyum dan beredar meninggalkan daku.

“Terima kasih cikgu…”kataku.

Alhamdulillah…LULUS..walaupun cukup-cukup makan.hehe..Apapun..ku yakin..Allah dah aturkan apa yang terbaik buatku. Banyak lagi yang perlu ku perbaiki..

Ahad depan..insyaallah..test JPJ..doakan yer?

          Kesimpulan kisah hari ini..janganlah kita terlalu gelisah. Yakinlah Allah bersama kita. Then, letakkan semua pergantungan kepada-Nya, insyaallah..hati akan tenang. Yakinkan diri untuk buat sesuatu perkara. Yang paling penting..ikhlaskan niat.

-tamat-

*kisah ini berkisarkan kehidupan penulis, tidak ada kena mengena dengan yang lain. Moga ada pengajarannya..maaf andai ada buat anda geram, terasa atau sbgainya.

Wallahualam.



6 comments:

  1. moga di permudahkan... lia reti bawa kereta tapi xda lesen..heheheee... mak, kak n abg suruh ambil tapi lia tak mahu.. heeee

    ReplyDelete
  2. @Cik Leiya
    la...untung la..lia pndai bawa kereta.
    Ambik la lesen..hehe..insyallah..mudah lagi.hehe..
    nabilah akan doakan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perasaan saya pun sama jugak dengan awak...hari ni saya ambil QTI dan cukup-cukup dapat 16/20...saya pun masa bawak kancil ok je...lepas tu Qti kena bawak viva....ishhh...kereta tu rasa lain mcm..mcm ishh..saya tersilap letak gear lah...signal bagi lambat dan termati di lebuhraya..aisshhh...tapi alhamdullilah, walaupun cukup-cukup dapat 16/20 saya tetap bersyukur...saya tahu saya buat banyak salah dan cikgu tu pun banyak tegurkan saya, tapi nampaknya itu adalah rezeki saya

      Delete
  3. Hi, kak.. Thanks sangat sebab sudi kongsi2 pengalaman gitu.. Saya rasa berdebar pula bila baca post kakak. Saya pun tak tahu apa2 juga kalau pasal bab memandu ni. 21 Feb , saya akan ambil ujian QTI. As you said before, trust in God. I hope I'll pass the test. Thanks ><

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah.. saya baru ambil tadi dan gagal.. tapi masih sabar lagi.. :p
    baru ujian sikit dari Allah kan?

    http://itsaiuniversal.blogspot.com/2013/02/sabar-itu-umpama-sinar-matahari.html

    ReplyDelete
  5. Hi! emmm.. It's safe to say that I've passed my QTI test. Thank you so much for helping me out with your experience! :)
    Check out my blog ^^
    http://solidarity95.blogspot.com/

    ReplyDelete