Para ahli fiqh berselisih pendapat
mengenai makruhnya. Imam Ahmad dan selainnya menyatakannya makruh. Mereka berkata,
“Itu adalah perbuatan orang Yahudi.” Sedangkan sebahagian ulama lain
membolehkan serta tidak mengatakannya makruh. Mereka berkata, “Perkara itu
dapat mendekatkan diri supaya khusyuk yang mana itu merupakan roh, asas dan
tujuan solat.”
Yang betul, hendaklah dikatakan, ”Jika
membuka kedua mata dapat membawa kekhusyukan, maka perkara itu lebih utama.
Namun, jika perkara itu dapat menghalangnya dari kekhusyukan lantaran di
depannya terdapat keindahan, aneka jenis hiasan atau selainnya serta perkara
yang dapat menganggu hatinya, maka tidak makruh memejamkan mata secara mutlak. Pendapat
yang menyarankan keadaan seperti ini lebih menghampiri kepada asas hukum syar’i
dan tujuannya daripada pendapat yang menyatakannya makruh.”
Sumber
: Buku 400 Kesalahan Dalam Solat, Mahmud Al-Misri
**********
Info
Tahukah
anda, orang Majusi saat mereka menyembah api, mereka memejamkan mata mereka. Sebab
itu dikatakan perbuatan itu seperti perbuatan orang Yahudi.
Konklusinya, tidak ada larangan
menutup mata dalam solat jika ada alasan seperti dikatakan lebih
khusyuk. Semunya bergantung kepada individu itu.
Wallahualam.
Jazakillah...
ReplyDeleteperkongsian yang amat berguna !
moga Allah redha :)
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteamin...
ReplyDeletemoga ada manfaatNya.
Jazakillah atas perkongsian ni Nabilah...
ReplyDeleteFatin pernah dengar pasal ni tp kurang jelas..
Tp bila dah baca ni baru faham.^_^
Mg bermanfaat buat orang lain juga.. =)
~permata yang dicari~
@wafa zinnirah92
ReplyDeleteJzkk atas ziarahnya,.
moga ada manfaat utk kita semua..