Tautan Ukhwah

Wednesday, April 4, 2012

Getaran Di Jiwa

                                                                     
Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum w.b.t,

          Alhamdulillah, segala puji bagi Tuhan semesta alam. Selawat serta salam dilimpahkan kepada junjungan Nabi Muhammad s.a.w, keluarga, sahabat dan seluruh orang yang memperjuangkan syariatnya sampai hari kiamat. Amin ya ilahal’alamin.

Sebelum meneruskan pembacaan..marilah kita sama-sama beristighfar terlebih dahulu..

Astaghfirullahal’azim (7x)

          Alhamdulillah..hati lebih tenang kan? Nak lebih tenang? Letakkan tangan anda di dada, pejam mata anda, sambil sebut..”ALLAH…ALLAH…”..sebutlah berulang kali…

Dah?

Rasa tak getaran semasa menyebut nama-Nya? Rasa meremang tak bulu roma?

Allah dekat sangat dengan kita..kita je yang rasa Allah jauh dengan kita.

Masa buat tadi..rasa tak macam nak nangis tak? Sebenarnya..jika anda buat sungguh2..anda akan mengalirkan air mata..satu perasaan aneh akan berlaku….

“Sesungguhnya orang yang beriman itu, apabila disebutkan nama Allah, akan bergetar hati mereka. Apabila dibacakan ayat-ayatnya (Al-Quran), maka akan bertambah keimanannya.”
(Surah Al-Anfal : ayat 2)


Pembaca yang dirahmati Allah,

          Malangnya kini, tidak ramai manusia yang mampu merasai getaran apabila menyebut nama-Nya. Tetapi apabila disebut nama insan yang dicintainya atau disukainya…bergetar pulak jiwanya…

          Berapa ramai manusia apabila dia melakukan kemungkaran atau kemaksiatan, jiwanya bergetar kerana takut kemurkaan dari Allah?

Jom kita muhasabah,

Pernahkah jiwa kita bergetar ketika disebutkan nama Allah?

Pernahkah diri ini menangisi segala kesilapan yang pernah dilakukan?   

Jom kita berubah..bertaubat..


                                                              

Siapakah gerangan manusia yang dapat menghitung banyaknya buih di lautan? Demikian banyak, sehingga tidak seorangpun dapat melakukannya. Tetapi kasih sayang Allah jauh lebih banyak daripada itu, begitu juga ampunan-Nya.

Jangan lupa taw..Setiap amalan kita akan sentiasa dicatat oleh 2 malaikat yang berada di sisi kita..jadi, law nak buat jahat..atau benda kurang soleh..fikir2 dulu yer?? Malu kat Allah…malaikat..

Jadi..jom jadi perindu Syurga..

SYURGA adalah kenikmatan abadi di akhirat kelak yang menjadi dambaan setiap muslim. Laksana suatu tempat yang diminati demikian banyak pengunjung, tentu saja harus ada syarat-syarat dan usaha yang harus ditempuh bagi setiap peminat agar dapat sampai ke sana.

Jadi..bila nk berubah? SEKARANG.

Saya juga masih banyak yang perlu diperbaiki diri ini..jadi, jom kita sama2 perbaiki diri yer? Nak tak nak jer..law NAK..pasti ada jalanNya. Insyaallah.

Wallahualam.

7 comments:

  1. assalamualaikum.. terkesan di hati.. terima kasih awak.. =)

    ReplyDelete
  2. ya kita nak atau tak aja, hati ku telah tenat.....

    ReplyDelete
  3. ilmi :

    Waalaikumslm..alhmdulillah..hatimu milik-NYa..
    Allah masih sygkan-Mu..ayuh..kita dktkan diri kpd-Nya.

    ReplyDelete
  4. Cik Leiya:
    betol..nak x nak jer..law nak..kita pasti usahakan pa yg kitanak..Insyaallah..

    ReplyDelete
  5. Isyraf Imrani:
    yer..wajilat qulubuhum..Bergetar hati mereka..
    jom..getarkan hati ini..agar dpt tingkatkan iman kepada-Nya.

    ReplyDelete