Tautan Ukhwah

Sunday, January 1, 2012

Tebarkan Salam

                                                                 

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum w.b.t,

          Bagaimana iman anda sekarang? Adakah ia semakin meningkat atau menurun? Ada perubahan tidak? Apapun jawapannya terdapat dalam diri anda sendiri. Jangan biarkan iman kita terkubur dalam kemaksiatan kita, bertaubatlah sebelum terlambat.

Pembaca yang dikasihi Allah,

          Dalam kehidupan ini, banyak rintangan yang datang. Kadangkala otak berfikir akan tenggelam dalam mehnah berduri yang penuh berbisa, hati pula sedang berbisik-bisik mencari tenaga untuk timbul dengan kekuatan bagi menghadapi mehnah berduri itu. Tapi semuanya terasa indah apabila meletakkan semua pergantungan kepada-Nya.

          Apabila kita diuji sesuatu oleh-Nya, janganlah kita menerbitkan masalah kita dengan bermasam muka, tidak menegur orang sekeliling sehingga menampakkan yang kita kurang bersabar dan tidak dapat menerima ujian dari Allah.

          Tetapi bagi kita yang melihat orang sedemikian, seeloknya marilah kita menegur dulu dengan memberi salam dan senyuman. Berkemungkinan si dia akan menjawabnya dan membalas senyuman kita. Maka, insyaallah emosinya sedikit banyak akan berubah ke arah positif.

 Salam maksudnya mengigatkan  (zikir) Allah dan mengigatkan diri. Ungkapan kasih sayang antara sesama Muslim adalah doa yang istimewa dan pernyataan atau pemberitahuan yang ‘anda aman daripada bahaya tangan dan lidahku’. Mulai sekarang, jangan berpisah dengan ucapan “Assalamualaikum” sebab kelebihannya sangat hebat. Abdullah bin Mas’ud r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Salam adalah salah satu asma (nama) Allah yang telah Allah turunkan ke bumi, maka tebarkanlah salam. Ketika seseorang memberi salam kepada yang lain, darjatnya ditinggikan di hadapan Allah. Jika jemaah suatu majlis tidak menjawab ucapan salamnya maka makhluk yang lebih baik dari merekalah (yakni para malaikat) yang menjawab ucapan salam”. ( Musnad Al-Bazar, Al Mu’jam Al-Kabir oleh AT Tabrani).

Sabda Nabi: “Orang2 yg mendahului salam terlepas daripada sifat sombong, bongkak, dan tinggi diri”.

Sabda Rasulullah s.a.w:”Wahai manusia, sampaikanlah salam, berikanlah salam dan solatlah diwaktu malam, diwaktu org2 lain sedang tidur, maka kamu akan masuk syurga”.

Sabda Rasulullah s.a.w:”Sesungguhnya di dalam syurga itu terdapat kamar yang bermacam-macam, semuanya boleh dilihat dari luar isi dalamnya dan dari dalam boleh dilihat di luar. Di dalam syurga itu terdapat kenikmatan yang belum pernah dilihat oleh mata, yang belum didengar oleh telinga dan tidak pernah dibayang oleh hati manusia”.

Lalu bertanya pula sahabat: “Ya Rasulullah, utk siapakah kamar2 itu?”

Sabda Rasulullah s.a.w: “ Ianya adalah bagi orang yang menyampaikan, bagi org yg memberi makan, bagi org yg selalu berpuasa, bagi org yg mengerjakan solat malam ketika org lain tidur”.

Bertanya pula sahabat: “Siapakah yang kuat mengerjakan semua itu Ya Rasulullah?”

Sabda Rasulullah s.a.w:”Akan aku terangkan kepada kamu semua”

1- Barangsiapa bertemu dengan saudaranya (semua org Islam) dan memberikan salam kepadanya, maka sesungguhnya dia telah menyiarkan salam.

2- Barangsiapa yg memberi makan ahli keluarga/anak isterinya hingga kenyang, maka sesungguhnya ia telah memberi makan.

3- Barangsiapa berpuasa dalam bulan Ramadhan, kemudian dia berpuasa enam hari dalam bulan Syawal ( selain 1 Syawal, diharam puasa) bererti dia sudah sentiasa berpuasa sepanjang tahun.

4- Barangsiapa solat Isyak dan solat Subuh berjemaah, maka sesungguhnya dia telah mengerjakan solat malam ketika orang lain sedang tidur.
                                              
Sabda Rasulullah s.a.w:”Barangsiapa yang berbicara sebelum salam, maka janganlah kamu jawab”.

Ibnu Abas ra berkata:”Sesungguhnya Iblis yang terkutuk itu menangis, sewaktu seseorang mukmin itu bersalam dan dia mengeluh: “ Aduh celaka, kedua mukmin itu tidak berpisah keduanya melainkan diampuni dosanya.”

Adab memberi dan menjawab salam:

“Dan apabila kamu diberikan penghormatan dengan sesuatu ucapan hormat (seperti memberi salam), maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik daripadanya atau balaslah dia (dengan cara yang sama). Sesungguhnya Allah sentiasa menghitung tiap2 sesuatu”. (An-Nisa:86)

Pembaca yang budiman,

          Akhir kalam, ingatlah tidak ada kebaikan kepada Allah melainkan melalui kebaikan sesama manusia. Memberi salam kepada orang lain mengundang kesejahteraan daripada Allah.

Wallahualam.

3 comments:

  1. Beruntunglah orang yang mendengar ungkapan salam, kalimah ini adalah kalimah dari syurga.. =)

    Jazakillah atas perkongsian ini..
    Kadang2 perkara ini org pandang kecil tapi hakikatnya ianya sanagt besar ganjarannya.. Subhanallah.^_^

    ...Tebarkan Salam...

    ~permata yang dicari~

    ReplyDelete
  2. Rajin-rajinlah untuk saling mengucapkan salam sesama islam...

    ReplyDelete
  3. sebarkan salam...jalinkan ukhuwah. I-Allah...

    ReplyDelete