Tautan Ukhwah

Tuesday, April 29, 2014

Emak Ingin Naik Haji

                                                     


Filem “Emak Ingin Naik Haji” adalah sebuah filem Indonesia. Filem ini dikeluarkan pada tahun 2009. Filem ini diambil daripada sebuah penulisan yang dikarang oleh Asma Nadia.

Watak utamanya “emak” dan anaknya Zain. Filem ini mengisahkan tentang “emak” yang telah pun berusia dan kehilangan suami. “Emak” amat teringin  untuk mengunjungi Baitullah. Setiap masa, “emak” merindukan untuk sampai ke sana. Namun, di sebalik itu “emak” terpaksa bergantung harap kepada wang simpanannya yang masih belum mencukupi untuk menjejaki Baitullah.

“Emak” merupakan seorang wanita yang solehah, sangat baik hati dan tulus hatinya. Kehidupannya dibantu oleh anaknya, Zain. Mereka bergantung hidup pada jualan kuih dan lukisan-lukisan yang dilukis oleh Zain.

Apabila saban hari, Zain melihat emaknya yang merindukan untuk ke Baitullah. Namun, kesempitan dan kesusahan dalam mengumpulkan wang telah memberi tekanan padanya.

Sehinggakan pada suatu masa, Zain seolah hampir putus asa dan cuba melakukan sesuatu yang ditegah dalam Islam. Namun, dengan kesan tarbiyah, Zain membatalkan hasratnya.

Kesan tarbiyah dalam kehidupan yang dialami Zain membuatkan dia tidak berhenti berusaha membahagiakan emaknya. Dia sanggup berkorban demi melihat impian emaknya tercapai.

Apabila Allah hadiahkan kegembiraan bagi “emak” dan Zain, Allah menguji secebis keimanan Zain dan emaknya. Namun, betapa kuatnya hati “emak” menghadapi semua itu dengan penuh tabah. Semuanya diserahkan pada Allah.


Jujur saya katakan, kisah ini sarat dengan ibrah. Bukalah hati tatkala melihatnya, pasti hatimu tersentuh dan mungkin ada mutiara jernih yang akan berguguran. Jom tonton! Menonton sambil mengingatiNya. InsyaAllah. Wallahualam.

                                         

2 comments: