Tautan Ukhwah

Sunday, April 6, 2014

Janji Iblis

                                                                              
Bismillahirrahmanirrahim,

Firman Allah s.w.t dalam Surah Al-A’raf, ayat 11-18:

Ayat 11:

“Dan sungguh, Kami telah menciptakan kamu, kemudian membentuk (tubuh)mu, kemudian Kami berfirman kepada para malaikat, “Bersujudlah kamu kepada Adam,” maka mereka pun sujud kecuali iblis. Ia (iblis) tidak termasuk mereka yang bersujud.”

Ayat 12:

“(Allah) berfirman, “Apakah yang menghalangimu (sehingga) kamu tidak bersujud (kepada Adam) ketika Aku menyuruhmu?”

(Iblis) menjawab, “Aku lebih baik daripada dia. Engkau ciptakan aku dari api, sedangkan dia Engkau ciptakan dari tanah”.

Ayat 13:

“(Allah) berfirman, “Maka turunlah kamu darinya (Syurga); kerana kamu tidak sepatutnya menyombongkan diri di dalamnya. Keluarlah! Sesungguhnya kamu termasuk makhluk yang hina”.

Ayat 14:

“(Iblis) menjawab, “Berilah aku penangguhan waktu, sampai hari mereka dibangkitkan”.

Ayat 15:

“(Allah) berfirman, “Benar kamu termasuk orang yang diberi penangguhan waktu.”

Ayat 16:

“(Iblis) menjawab , “Kerana Engkau telah menyesatkan aku, pasti aku akan selalu menghalangi mereka dari jalan-Mu yang lurus,”

Ayat 17:

“Kemudian pasti aku datangi mereka dari depan, dari belakang, dari kanan, dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur”.

Ayat 18:

“(Allah) berfirman, “Keluarlah kamu dari sana (Syurga) dalam keadaan terhina dan terusir! Sesungguhnya barangsiapa di antara mereka yang mengikutimu, pasti akan Aku isi neraka Jahanam dengan kamu semua.”

*****

Pembaca yang dikasihi Allah,

          Nampak tak permainan Iblis laknatullah? Ayat 16, Iblis ada cakap nak halang kita dari jalan-Nya yang lurus. Kemudian dari pelbagai sudut, ia akn datang kepada kita dan cuba menggoda.

          Nah! Haruskah kita tertewas dengan bisikan-bisikannya yang membawa kita jauh daripada Allah? Iblis bersungguh-sungguh nak kita ikut jejaknya. Jadi, nak tak nak, kita harus kuatkan benteng keimanan kita. Jika terlompong benteng itu, maka peluang kepada iblis sungguh luas.

          Allah pun ada memberitahu yang barangsiapa yang mengikuti iblis, pasti Dia isi neraka Jahanam dengan orang-orang ini. Allahurabbi…Tidak gentarkah kita dengan ayat ini? Sanggupkah ke nerakanya?

          Astaghfirullah…tidak ada manusia yang tidak pernah melakukan kesilapan. Pintu taubat sentiasa terbuka. Allah itu Maha Pengampun. Masih ada masa. Jangan tangguh untuk bertaubat. Istighfarlah dengan penuh kerap kerana kita tidak tahu dalam kehidupan seharian kita, masa bilakah kita membuat kesilapan.

          Sebenarnya, nasihat ini lebih kepada diri sendiri. Jom kita sama-sama terus mara melangkah mengejar redha & cinta-Nya. Wallahualam.

No comments:

Post a Comment