Fuqaha’ sepakat wanita haid, nifas, dan janabah boleh
berzikir seperti bertasbih, tahlil, tahmid dan lain-lain dan boleh membaca
ayat-ayat Al-Quran yang telah dijadikan zikir seperti doa naik kenderaan. Juga boleh
membaca Al-Quran dalam hati tanpa menggerakkan lidah.
Fuqaha’ berselisih pendapat mengenai membaca Al-Quran.
Mengikut jamhur fuqaha’ (Imam Syafie, Hanbali dan Hanafi), wanita haid,
nifas, dan berjunub haram membaca Al-Quran. Hujahnya adalah hadis riwayat Ibnu
Umar, Rasulullah s.a.w bersabda:
“Wanita
haid dan junub tidak harus membaca awal sedikit daripada Al-Quran”.
Ibnu Taimiyah dan Imam Malik berpendapat pula mereka
boleh membaca Al-Quran. Dalam hal ini, pandangan jamhur fuqaha’ lebih
kuat. Oleh itu, kita hendaklah berpegang dengan pandangan mereka. Kecuali dalam
keadaan masyaqah (kesukaran) seperti seorang hafizah atau guru Al-Quran
bolehlah berpegang dengan mazhab Imam Malik dan Ibnu Taimiyah.
Rujukan:
Majalah JOM, no 3, Soalan Fiqh, oleh
Dr.Anisah Binti Abdul Ghani, Konsultan Jabatan Fiqh Dan Usul, Universiti
Malaya.
No comments:
Post a Comment