Tautan Ukhwah

Tuesday, April 30, 2013

NAFSU

                                                                           

Assalamualaikum w.b.t,

          Alhamdulillah, segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Selawat dan salam buat junjungan Nabi Muhammad s.a.w serta keluarga baginda.

Astaghfirullahal’azim (3x)

Pembaca yang dirahmati Allah,

          Sebagai manusia, semestinya kita mempunyai banyak kelemahan dalam diri. Setiap orang mempunyai nafsu. Semua nafsu itu mesti dilawan, ditentang dan dimusuhi.

Barangsiapa yang ingin memperbaiki dirinya, maka hendaklah dia berlatih untuk memerangi nafsunya, sehingga dirinya bebas daripada cengkaman kejahatan dan pengaruh nafsu kerana seluruh nafsu itu mengajak kepada kejahatan.

Apabila nafsu mampu ditundukkan, maka seluruh nafsu itu akan menjadi baik, yakni kebaikan yang berada di dalam kebaikan. Sehingga jadilah ia menurut semua ketaatan dan meninggalkan semua kejahatan dan kederhakaan.

Susahkah untuk mengawal nafsu?

Ya..memang susah kerana ia memerlukan kesabaran yang tinggi. Sabar apabila nafsu mengajak melakukan kejahatan, sabar menangani nafsu dan macam-macam lagi.

Allah memberi pertolongan kepada orang yang sabar bersama-Nya di dunia tanpa batas, sementara di akhirat pula ia akan dianugerahkan dengan kenikmatan tanpa batasan.

Firman Allah s.w.t dalam surah Al-Zumar, ayat 10:

“Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang diganjarkan dengan pahala mereka tanpa batasan”.

          Jika kamu mengharapkan agar Allah s.w.t sentiasa memandang kepadamu, maka sibukkanlah dirimu dengan melakukan ketaatan kepada-Nya, bersabar bersama-Nya, redha dengan semua ketentuan-Nya.


Ingatlah…

Seorang mukmin yang mempunyai keyakinan, tidak akan taat kepada hawa nafsunya, dirinya dan syaitannya.

Merendahkan dunia dan mencari penghidupan akhirat.

Apabila dia sudah menghasilkan kehidupan akhirat, maka ia akan meninggalkan dunianya, bertemu dengan Tuhannya Yang Maha Perkasa lagi Maha Agung.

Dia ikhlas beribadah kepada-Nya dalam semua waktunya.
                                                           


Wahai pemuda/i yang dikasihi Allah,

          Mari pelihara semangat untuk selalu melawan godaan hawa nafsu dan syaitan. Seorang mukmin sentiasa berperang dengan mereka.

“Dalam peperangan itu, topi perisainya sentiasa berada di atas kepalanya, pedangnya sentiasa terhunus, dan punggung kudanya tidak akan pernah terlepas daripada tempat duduk.”

Mari jauhkan daripada hawa nafsu.

Hawa nafsu mestilah dikendalikan, jangan sampai dia yang mengendalikan kita.

Muhasabah sebentar..

Selagi ada waktu, mari kita bertaubat. Taubat itu adalah pusat kekuasaan dan menyesal dengan segala perbuatan. Tanggalkanlah baju kederhakaan dengan taubat yang tulus. Sementara malu kepada Allah itu adalah hakikat yang sesungguhnya, bukan kiasan dan bukan pula hanya ucapan bibir mulut semata-mata.


Pembaca yang setia,

          Penulis juga masih banyak kelemahan dan kekurangan. Penulis sebenarnya menulis perkara dia atas setelah tersentuh membaca buku yang berjudul Menjadi Kekasih Allah, Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani. Allahurabbi..bagus buku ini, beli dan bacalah jika terjumpa. Jadi, penulis berhajat ingin berkongsi dengan pembaca serba sedikit dan ingin mengajak kita bersama-sama menginsafi kelemahan diri ini. Moga kita sentiasa kuat melawan hawa nafsu yang mengajak kita melakukan kemungkaran.

Aamin Ya Allah.

Wallahualam.

4 comments:

  1. as salam utk shbt :)


    it's too hard to guarding our nafs.Bila semakin kuat semakin byk pulak dugaan nafsu yg menghampiri,kbykannya nafsu duniawi-wang,kerja,hiburan,makanan,shopping dll ^^

    suak baca entri ni hrp ramai kwn yg akn sggh :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm..

      betol tue..bukan mudh nk mengwal nafsu..

      iman kita pulak kejap naik n turun..

      apapun..moga perlhn2 kita dpt mengawal nafsu drpd ia mengawal kita.

      syukran sudi ziarah di sni.

      Delete
  2. Semoga Allah memberikan kekuatan untuk kita semua mengawal nafsu masing2 ...

    ReplyDelete