Tautan Ukhwah

Friday, April 12, 2013

Al-Aziz (Maha Perkasa) - Burung Ababil Membawa Batu Neraka

                                                         
Bismillahirrahmanirrahim,

Firman Allah s.w.t dalam surah Hud, ayat 66:
Maksudnya : “Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang Maha Kuat lagi Maha Perkasa”.

Pembaca yang dirahmati Allah,
          Allah Maha Mulia dan Maha Perkasa dan serta mampu melakukan segala kehendak-Nya. Dialah yang Maha Mulia kerana keperkasaan-Nya pada zat, sifat dan perbuatan-Nya. Kemuliaan dan keperkasaan Allah kerana Keagungan-Nya. Dialah yang disembah, dimuliakan dan diagungkan segala yang ada di langit dan bumi.

Apa bukti Allah Maha Perkasa?

Jom halusi kisah di bawah…
**********
Firman Allah dalam Surah Al-Fil, ayat 1-5.

Maksudnya: “Apakah kamu tidak memperhatikan bagaimana Tuhanmu telah bertindak terhadap tentera gajah? Bukankah Dia telah menjadikan tipu daya mereka (untuk menghancurkan Kaabah) itu sia-sia? Dan Dia mengirimkan kepada mereka burung yang banyak dan melempari mereka dengan batu (berasal) daripada tanah yang terbakar lalu Dia menjadikan mereka seperti daun-daun yang dimakan ulat.”

                                                        


          Kehadiran utusan Abrahah (Gabenor Yaman) di Makkah telah menimbulkan perasaan yang tidak senang pada kabilah-kabilah Arab. Akhirnya, kaum Quraisy bergerak lalu di Jazirah Arab tersebarlah berita tentang datangnya pasukan yang kuat untuk ditandingi.

          Dalam surat yang dibawa utusannya, Abrahah menyampaikan bahawa kedatangannya tidak untuk memerangi mereka (kabilah-kabilah Arab) tetapi untuk menghancurkan Kaabah. Jika kabilah Arab tidak menghalang, maka mereka tidak akan diperangi. Kemudian, utusan itu menemui Abdul Muthalib menceritakan keinginan Abrahah.
Abdul Mutalib berkata,”Kami tidak ingin memeranginya kerana kami tidak memiliki kekuatan. Kaabah adalah rumah Allah s.w.t yang mulia dan suci, dan rumah kekasih-Nya Ibrahim a.s.  Jika dia mencegahnya maka itu adalah rumah-Nya dan tempat suci-Nya namun jika dia membiarkannya maka demi Allah s.w.t. kami tidak memiliki kekuatan untuk  mempertahankannya.”

          Matahari waktu itu bersinar dan Abrahah duduk di dalam khemahnya. Ketika dia keluar, matahari telah terlindung di balik segerombolan burung. Abrahah melihat ke langit dan beranggapan dirinya sedang melihat awan hitam tetapi ternyata yang dilihatnya itu adalah sepasukan burung yang menyerupai awan tebal dan menutupi cahaya matahari. Sepasukan burung itu adalah burung Ababil.

          Pasukan Abrahah juga terdiri daripada gajah-gajah dan pasukannya mulai cemas dan ketakutan. Rasa takut itu juga menular seluruh pasukan. Di tengah-tengah pasukannya, Abrahah memerintahkan agar gajah-gajah diusahakan untuk maju secara paksa.

          Setelah itu, terbukalah satu jendela dari jendela Al-Jahim dan burung-burung itu menghujani pasukan Abrahah dengan batu dari Sijil iaitu batu yang sama dengan batu yang pernah dihujankan kepada kaum Nabi Luth. Batu itu menyerupai bom-bom atom yang digunakan saat ini.

                                                             

          Tentera Abrahah binasa dan daging tubuh mereka berciciran di jalan. Jasad pasukan Abrahah ini bertaburan di bumi. Abrahah sendiri mengalami luka iaitu dadanya terbelah lalu mati. Setelah mendekati setengah abad, turunlah suatu surat Makkah yang menceritakan tentang peristiwa itu.

*********
Pembaca yang setia,

          Tidakkah anda terfikir, bagaimana suatu kekuatan yang kuat, tiba-tiba hadir menyerang pasukan gajah? Allah s.w.t. dengan sifat Maha Perkasa-Nya mempunyai burung Ababil yang membawa batu-batu seperti bom atom. Tiada siapa yang boleh menandingi Allah s.w.t yang Maha Perkasa.

          Mari mengajak diri untuk bermuhasabah. Siapalah kita jika nak dibandingkan dengan Allah s.w.t yang hebat ini? Ayuh, banyakkan amalan, tingkatkan iman.

Wallahu’alam.

3 comments:

  1. Asap debu vulkanis..Burung burung Terbang menjauh ..hujan lava pijar menerpa bumi....letusan gunung api bawah pasir di jajirah arab..gunung nya masih ada smpai skarang

    ReplyDelete