Tautan Ukhwah

Thursday, June 21, 2012

Sinar Syaaban

                                                           

Apa erti Syaaban?

Syaaban = berpecah-pecah atau berpuak-puak. Masyarakat Quraisy pada waktu terpaksa berpecah kepada beberapa kumpulan untuk mencari sumber air di padang pasir.

          Apabila Rasulullah s.a.w datang, beliau mengekalkan nama itu sehinga sekarang. Rasulullah s.a.w telah menyebut tentang pelbagai kelebihan bulan Syaaban dalam hadis-hadisnya. Di antara hadis yang paling masyhur ialah Rasulullah s.a.w bertanya kepada sahabat-sahabatnya.

“Tahukah kamu sekalian mengapa dinamakan dengan bulan Syaaban?”

Para sahabat menjawab, “Allah dan RasulNya lebih mengetahui”.

Sabda Rasulullah s.a.w, “Kerana dalam bulan itu berkembanglah kebaikan yang banyak sekali.” (Dipetik dari kitab Raudatul Ulama)

                                                   

          Aisyah r.a meriwayatkan bahawa “Rasulullah s.a.w berpuasa hingga kami menganggap ia tidak berbuka, dan ia berbuka sehingga kami menganggap ia tidak berpuasa dan aku tidak pernah melihat baginda menyempurnakan puasa sebulan melainkan pada bulan Ramadhan dan aku juga tidak pernah melihat baginda memperbanyakkan berpuasa melainkan pada bulan Syaaban.”. (Hadis Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)

          Aisyah r.a juga meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w tidak pernah berpuasa sebulan begitu banyak melainkan pada bulan Syaaban, sesungguhnya beliau berpuasa pada bulan Syaaban keseluruhannya dan ia bersabda: Laksanakanlah amalan sedaya yang kamu mampu, sesungguhnya Allah Taala tidak jemu sehinggalah kamu jemu. Dan sebaik-baik solat (sunat) pada sisi Rasulullah s.a.w ialah yang berterusan meskipun sedikit, kerana baginda apabila solat baginda akan sentiasa melakukannya.” (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)

          Dalam pada itu, terdapat larangan berpuasa selepas dari Nifsu Syaaban atau pertengahan bulan Syabaan berdasarkan hadis berikut:

          Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w bersabda: Apabila sudah tinggal separuh dari bulan Syabaan maka janganlah kamu berpuasa.

          Amalan sunahnya ialah berpuasa di awal sehingga ke hujung Syabaan manakala berpuasa di hujung Syabaan kerana ingin menyambungnya dengan Ramadhan adalah ditegah seperti dalam hadis di atas.

Apakah rahsia menunaikan ibadah di bulan Syabaan?

          Abdullah bin Amru menceritakan bahwa Rasulullah s.a.w bersabda: Allah Taala melihat kepada makhluk-Nya pada malam Nifsu Syabaan lalu diampunkan hamba-Nya kecuali dua iaitu orang yang memutuskan silaturrahim (tidak bertegur dengan saudaranya) dan pembunuh. (Riwayat Imam Ahmad)

                                         

          Syabaan elok dijadikan sebagai saat untuk bertaubat dan memohon daripada Allah agar dikurniakan sifat istiqamah melaksanakan ibadah.

Wallahualam.

         






6 comments:

  1. Assalamualaikum wbt,

    Sahabatku.. bulan syaaban juga adalah bulan warming up untuk kita menghadapi bulan ramadhan..

    Mg Allah memberkati kita di dalam buan rejab, syaaban dan sampaikan kita kedalam bulan ramadhan.. ^_^

    ~permata yang dicari~

    ReplyDelete
  2. @wafa zinnirah92
    Waalaikumslm..

    betul tue..jzkk atas ingtnnya...

    amin..moga Allah sentiasa meredhai setiap amalan kita.

    ReplyDelete
  3. syukran perkongsian ilmunya,

    moga Allah redha.

    ReplyDelete
  4. (n_n) saya nak komen!Komen!KOMEN!
    kongsi banyak2 lagi ya siti nabilah azman (n_n)

    ReplyDelete