Tautan Ukhwah

Sunday, June 17, 2012

5 Tip Mengeratkan Persahabatan

                                                                           

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum w.b.t,

Astaghfirullahal’azim (7x)

          Alhamdulillah, segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Selawat serta salam kepada junjungan Nabi Muhammad s.a.w yang paling mulia dan semua keluarga serta para sahabatnya sekalian.

Pembaca yang dirahmati Allah,

          Rasulullah s.a.w mengaitkan kasih sayang kepada seorang sahabat adalah merupakan salah satu ciri kesempurnaan iman dan boleh menentukan kedudukan agama seseorang.

Rasulullah s.a.w bersabda:

 “Seseorang itu adalah di atas agama sahabatnya, maka hendaklah kamu lihat (kenal pasti) dengan siapakah kamu bersahabat.”
(Hadis hasan riwayat Imam Tarmizi)

 Sabda baginda s.a.w lagi :

“ Tidak beriman seseorang kamu hingga ia kasih kepada saudaranya sepertimana ia mengasihi dirinya sendiri.”
(Hadis riwayat Imam Bukhari dan Muslim)


          Mari kita lihat beberapa tip yang boleh dijadikan panduan supaya kita dapat mengeratkan persahabatan dan mengubah penampilan diri agar dapat menarik minat orang lain untuk bersahabat dengan kita.

                                            

1) Tunjukkan sikap ambil berat terhadap orang lain.

Kita hendaklah sentiasa bersedia untuk meringankan beban sahabat. Pertolongan meskipun ringan tetapi sangat bermakna akan memberikan kesan kepada hati orang yang ditolong.

Sabda Nabi Muhammad s.a.w:

“Orang yang paling disukai oleh Allah ialah orang yang paling bermanfaat kepada manusia”
Penyair Arab juga mengatakan:

“Berbuatlah kebaikan kepada manusia kerana dengannya kamu akan menundukkan hati mereka. Selama mana manusia merasakan dirinya adalah hamba maka itulah ihsan.”

2) Selalu memberi senyuman

Senyum dapat memberikan ketenangan kepada orang yang melihatnya. Jadi, rajin-rajinlah memberi senyuman kepada orang sekeliling anda. Senyum seindah suria yang membawa cahaya, membawa bahagia kepada orang. Dengan senyuman, ia dapat meyemarakkan lagi ikatan persahabatan.

Rasulullah s.a.w bersabda:

“Senyumanmu kepada kawan adalah merupakan sedekah.”
(Hadis Hasan)

Ibnu Al-Harith berkata:

“Aku tidak pernah melihat orang yang paling murah senyumnya dari Rasulullah s.a.w”

3) Jadilah pendengar yang baik

                                                       

Anda seharusnya menunjukkan tindak balas ketika berbual agar tidak menimbulkan rasa kecil hati dalam dirinya. Misalnya, anda seeloknya, memandang mata sahabat dan pastikan body language anda menunjukkan anda betul-betul ingin tahu luahan hatinya. Seterusnya, jangan menyampuk jika tidak perlu. Terlampau banyak menyampuk akan membantutkan sahabat untuk meluahkan masalahnya kepada kita.

4) Penampilan yang kemas

Seseorang yang mempunyai penampilan yang kemas dan bersih, pasti akan menimbulkan minat kepada orang lain untuk mendekati kita.

Sabda Rasulullah s.a.w:

“Tidak akan masuk Syurga orang yang ada rasa sombong di dalam hatinya. Seorang sahabat bertanya: Bagaimana pula jika seseorang itu suka memakai pakaian yang elok dan kasut yang baik? Jawab Baginda s.a.w: Sesungguhnya Allah itu cantik dan sukakan kecantikan.”
(Hadis Riwayat Imam Muslim)

5) Bersalam dan berjabat tangan

Ucapan salam adalah merupakan sebaik-baik ucapan yang menggambarkan ketulusan hati kita untuk menyuburkan persahabatan apabila bertemu dengan seseorang. Ucapan salam bukan sahaja enak didengar malah ia mengandungi makna yang sangat indah iaitu harapan agar seseorang sentiasa berada di dalam keamanan, keselesaan dan kesejahteraan.

Jom amalkan. Wallahualam.

2 comments:

  1. Assalamualaikum siti nabilah azman..(n_n)

    ada tak ciri2 itu dengan lia??emmm kena chek ini.

    ReplyDelete