Tautan Ukhwah

Wednesday, July 20, 2011

SeGuDaNG NiKMaT



                                                             

Salam dengan penuh kasih sayang ALLAH,

          Alhamdulillah, dengan izinNya dapat lagi ku coretkan rintihanku sebagai seorang hamba yang hina ini.

Pembaca yang dirahmati ALLAH,
          Setiap orang pasti mempunyai masalah yang perlu ditanggungnya. Tapi sejauh mana kita dapat menerima semua ujian itu dengan penuh terbuka? Semua orang sedia  maklum bahawa setiap kesulitan pasti ada kesenangan. Setelah titisan air mata yang mengalir di pipi, kemudian pasti ada senyuman yang terukir di bibirnya. Begitu juga dengan setelah malam pasti akan datang siang. Sesungguhnya awan kelabu kesedihan yang melanda pasti berlalu, pekatnya malam kesusahan pasti tersingkap, segala masalah pasti teratasi, dan segala bencana pasti akan berakhir dengan izin percipta kita, Allah s.w.t.

          Hakikatnya, kita mempunyai segudang nikmat yang telah diberikan oleh Allah tanpa kita sedar. Namun, kebanyakan manusia hanya merasai nikmat itu setelah ia hilang daripadanya. Sebagai contoh, apabila kehilangan mata, barulah kita menyedari nikmatNya mata pada kita. Di sini, kita dapat ketahui bahawa Allah itu bersifat Penyayang dan Pemurah. Banyaknya nikmat yang diberikan kepada kita walaupun kita masih membuat perkara yang tidak disukai olehNya.

          Mari kita halusi ayat ini , Allah berfirman :

“Jika kamu menghitung-menghitung nikmat Allah, niscaya kamu tidak akan dapat menentukan jumlahnya (menghitungnya). Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun Lagi Maha Penyayang.” QS. An Nahl : 18.

“…Sesungguhnya jika kamu bersykur niscaya Aku akan menambah nikmat kepadamu, tetapi jika kamu mengingkari nikmat-Ku, maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.” QS. Ibrahim : 7.

          Jadi, cuba bayangkan jika segala kehidupan di atas muka bumi ini tiba-tiba terhenti seketika? Bagaimanakah keadaan selepas itu dan adakah ia akan kembali seperti biasa? Pasti kita semua dalam terkesima dengan kejadian yang sukar dijangkakan itu. Walaubagaimanapun, di sebalik kejadian itu terdapat pelbagai hikmah yang dapat kita pelajari. Di sinilah kita perlu berfikir siapakah Pencipta kepada seluruh kehidupan di atas muka bumi ini. Siapakah yang mengurniakan segala kurniaan dan nikmat yang tidak terhingga bilangannya kepada seluruh alam?

Mari kita renung sejenak tentang kurniaan nikmat Allah yang telah diberi kepada kita. Allah s.w.t berfirman:

“ dan jika kamu menghitung nikmat Allah, tidaklah kamu dapat menghitungkannya. Sesungguhnya manusia itu zalim dan sangat mengingkari ( nikmat )”. (Ibrahim : 34)

          Jadi, berapa banyak nikmat Allah yang kita dustakan? Dalam Surah Ar-Rahman pun banyak Allah  ingatkan kita tentang pendustaan manusia kepada nikmatNya. Terlalu banyak nikmat Allah berikan kepada kita, tetapi kenapa masih kita melakukan dosa??

          Ana teringat kata Sir Rosdi dalam Kajian Tarbawi bersama fasilitator PESAT, katanya, jika kita melakukan dosa, hati kita akan memberi kesan. Kemudian, kesan dosa tadi, ia akan diterjemahkan oleh muka kita dan akhirnya apabila kita terus melakukan dosa itu, Allah akan buka atau tonjolkan dosa kita di dunia dan akhirat. Ini bermakna aib kita akan terbuka..malu tak???Allahuakbar..Macam mana jika Allah takdirkan apa yang terkandung  hati kita boleh  dilihat oleh orang lain?Bersedia tak?Risau atau tidak apabila orang lain boleh tengok hati kita?Masyaallah..

          Oleh itu, sentiasalah meminta kepada Allah agar ditutupkan aib kita di dunia dan akhirat. Bersyukurlah atas segala nikmat yang Allah berikan. Kadangkala Allah beri ujian kepada kita agar kita lebih dekat denganNya, Dia ingin kita mengadu kepadaNya dan lebih mengingatiNya. Moga-moga hati kita sentiasa ada cinta yang sepenuhnya terhadap Allah bukan pada yang lain.

          Akhir kalam, ana mohon maaf andai tersalah kata atau terguris hati sepanjang ana menulis. Namun, ana harap kita sama-sama muhasabah diri kita untuk meraih cintaNYa.
Pakai sepatu bulu terkena marah
Berjalan ke plaza terkena getah
Mahalnya waktu, ilmu, dan hidayah
Senantiasa ucapkan Alhamdulillah



Wallahualam.                                           

2 comments:

  1. salam sayang Nabilah.=)

    Datang untuk refresh balik apa yang pernah didengar..

    Sangat2 berguna buat diri ini..
    Jazakillah Nabilah..

    "Andai semua pokok2 dimuka bumi ini dijadikan pena, dan air laut itu sebagai dakwatnya, nescaya tidak akan cukup untuk menulis nikmat Allah kepada kita, Subhanallah kerdilnya kita"

    renungan bersama ^^

    ~permata yang dicari~

    ReplyDelete
  2. wslm...
    subhanallah...
    jazakillah ats renungan yang membwa erti ini...

    ReplyDelete