Tautan Ukhwah

Friday, June 3, 2011

Allah Yang Maha Pengasih, Pasti Memberi Kemudahan

                                                                                              
Salam kasih buat semua pembaca sekalian,
          Sejenak ku terfikir tentang kesulitan, masalah dan kekusutan. Namun, ku yakin pasti ada kemudahannya, kesenangannya dan hikmah di sebalik semua ini. Kelembutan ALLAH betapa lama pun masanya terasa bagaikan kerdipan mata bila mata memejam. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu pasti ada kemudahan. Setelah titisan air mata yang jatuh di muka bumi ini, pasti ada senyuman..dan setelah malam pasti akan datang siang. Sesungguhnya awan kelabu kesedihan pasti berlaku, pekatnya malam kesusahan pasti tersingkap, segala masalah pasti teratasi, dan segala bencana pasti akan berakhir dengan izin ALLAH.
          Tika ku leka dengan kesenangan yang diberi olehNya, ujian datang untuk memperingatiku. Tiba-tiba terasa berat untuk menerima ujian ini. Tanpa ku sedari, air mata jatuh ke bumi setitis demi setitis ia mengalir dari bertakung di kelopak mata. Segenap mata kegembiraanku bertukar dengan kesedihan yang bertandang. Otak mula bergeligat memikirkan cara untuk mengatasinya. Hati mulai resah dan gelisah. Jiwa terasa pedih namun ku tahu ada manisnya dengan ujian ini.
          Apa pun pengharapan yang ku akan lakukan, semuanya haruslah kepadaNya. Kadang-kadang sukar untuk kita membuat pilihan dalam dunia ini. Jadi, kepada siapa kita akan meminta petunjuk & pertolongan? Manusia? Buku? Atau siapa? Jawapan seharusnya adalah ALLAH. Apapun keputusan ALLAH kepada kita adalah keputusan yang terbaik untuk kita terima. Dalam keadaan kita tertekan kita tidak memiliki apa-apa kecuali ALLAH semata-mata. Bila kesusahan datang menimpa diri ini, kegelisahan mulai menghantui, kesulitan semakin memuncak. Bencana kian membesar,semua jalan terasa sempit , & semuanya upaya menemui jalan buntu.
          “ Ya ALLAH, bantulah aku dalam menyelesaikan masalah ku ini..jangan biarkan ku tergapai-gapai keseorangan dalam menghadapi semua ujian ini. Ku mengharapkan pertolongan dariMu, bantulah hambamu yang lemah ini..Dengan penuh kerendahan hati, aku memohon petunjuk dariMu, bukakanlah hatiku untuk membuat kebaikan & tutupkanlah hatiku utk membuat sebarang kejahatan..Kau kuatkanlah daku utk menghadpi onak berduri ini..sesungguhnya Kau Yang Maha Mendengar lagi Maha Penyayang”.

                                                                                                         

2 comments:

  1. Assalamualaikum wbt..

    smg sihat2 selalu kt rumah tu...
    Mg Allah mudahkan segala urusan ^^

    p/s: jgn lupa bwk ole2 balik KTD nnt.=)

    ~permata yang dicari~

    ReplyDelete
  2. Waalaikumussalam..
    emm..niat hati nk ziarah family..tp nbilah plak y xsihat..makayah plak y jge..
    ape2pun semua da hikmahNYa..kn?
    ole2?hehe..insyaallah

    ReplyDelete