Tautan Ukhwah

Tuesday, January 31, 2017

Al-Musawwir (Maha Pembentuk)



Firman Allah s.w.t, dalam Surah Al-Hasyr, ayat 24:

هُوَ ٱللَّهُ ٱلۡخَٰلِقُ ٱلۡبَارِئُ ٱلۡمُصَوِّرُۖ لَهُ ٱلۡأَسۡمَآءُ ٱلۡحُسۡنَىٰۚ يُسَبِّحُ لَهُۥ مَا فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِۖ وَهُوَ ٱلۡعَزِيزُ ٱلۡحَكِيمُ ٢٤


Maksudnya: Dialah Allah Yang Menciptakan, Yang Mengadakan, Yang Membentuk Rupa, Yang Mempunyai Asmaul Husna. Bertasbih kepada-Nya apa yang di langit dan bumi. Dan Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.”


Kita boleh melihat betapa Allah Maha Pembentuk dengan kepelbagaian cop jari manusia. Betapa ramainya manusia di dalam dunia ini, namun masih tiada yang sama. Kemudian, cuba lihat pula kepada fizikal manusia. Manusia mempunyai mata, hidung, mulut, kaki dan tangan, namun bentuknya masih tidak sama dan berbeza antara satu sama lain. Betapa hebatnya Allah Yang Menciptakan.

Selain itu, cuba lihat tumbuh-tumbuhan di sekeliling kita. Ada yang berwarna hijau, kuning, merah dan macam-macam lagi. Hebat kan Allah? Tambahan pula, kita cuba lihat Allah Yang Menciptakan manusia. Dari sebelum embrio, kemudian berubah menjadi manusia sempurna yang terbentuk di dalam rahim seorang wanita. Subhanallah, Maha Suci Allah yang Maha Pembentuk dan Pencipta paling sempurna.


No comments:

Post a Comment