Tautan Ukhwah

Saturday, October 3, 2015

Hati Yang Sakit


Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum w.b.t,

          Alhamdulillah, syukur padaNya saat ini kita terasa ingin melakukan sesuatu yang mendekatkan diri kita kepadaNya. Saya yakin, kalian yang sedang membaca blog ini juga sedang mengharapkan sesuatu yang boleh mengingatiNya. Moga Allah redha dengan usaha kita ini.

          Saya ingin berkongsi sedikit hasil pembacaan saya tadi tentang Hati Yang Sakit dari buku yang berjudul PENYAKIT ROHANI & RAWATANNYA, Ibnu Qayyim Al-Jayziyyah.

          Jujur saya katakan, saya begitu tersentuh dengan tajuk ini. Sebelum ini, saya pernah berkongsi tentang hati yang sakit dan mati. Cuma, berkenaan hati yang sakit ini amatlah perlu dititikberatkan. Suka saya cakapkan bahawa perkongsian saya sebenarnya lebih kepada peringatan untuk diri sendiri. Namun, moga-moga dengan perkongsian ini kita sama-sama dapat memperbaiki diri.

          Hati yang sakit ini adalah hati yang mempunyai dua aspek dalam kehidupannya. Pertama, di dalam hati tersebut terdapat cinta kepada Allah, melakukan kebaikan dan semuanya kerana Allah. Kedua, di dalam hati tersebut dalam masa yang sama terdapat cinta kepada syahawat, sombong, iri hati dan lain-lain lagi. Pendek kata, Allah berada di belakang baginya.

          Ini bermakna, hati yang sakit ini selalu diuji dengan dua tarikan. Tarikan kepada Allah dan tarikan kepada dunia semata-mata. Orang ini akan mengikut tarikan yang mana lebih dekat dengan pintunya.

          Hakikatnya, hati yang sakit ini terkadang lebih dekat kepada hati yang sihat dan kadangkala lebih dekat kepada hati yang mati. Apa yang merisaukan kita adalah hati yang sakit ini jika penyakitnya sangat berpengaruh dalam hatinya, maka ia akan menjadi hati yang keras dan mati. Sebaliknya, jika dia berpengaruh sihat, maka akan sama dengan hati yang sihat.

          Hati yang sakit dan mati tidak henti-hentii ragu-ragu kerana pengaruh syaitan manakala hati yang sihat, apa sahaja yang dihembuskan syaitan, maka tidak membahayakan dirinya.

Astaghfirullah…astaghfirullah…astaghfirullah.

Mata terpejam, hati rasa ingin menagis tatkala ini. Muhasabah sebentar, apa kondisi hati ini sekarang?

Sakitkah ia?

Jika benar sakit, harus diRAWAT segera agar tidak melarat dan mati.

Jom terus melangkah ke arahNya dan sentiasa yakin dengan janji Allah. Kembali bertaubat itu bukan satu kemunduran, tetapi satu kemajuan.


Wallahualam.

No comments:

Post a Comment