Tautan Ukhwah

Saturday, April 18, 2015

Al-Bari' (Maha Mengadakan)


Bismillahirrahmanirrahim…

Jom kita lihat salah satu nama Allah iaitu Al-Bari’ (Maha Mengadakan) .

          Al-Bari’ berasal daripada akar kata al-bar-u yang bererti memisahkan sesuatu daripada sesuatu yang lain. Orang Arab biasa mengucapkan ‘bara’tu min al-maradh’  yang bermaksud ‘aku dipisahkan atau disembuhkan daripada penyakitku’. Daripada akar kata itu juga muncul kata bari’un yang biasa digunakan bagi merujuk pada orang yang terlepas daripada sesuatu tuduhan. Apabila sebahagian daripada satu ciptaan dipisahkan daripada sebahagian yang lain, orang yang melakukannya adalah bari’.

*********
Kisah Unta Mukjizat

Allah s.w.t menciptakan sesuatu itu sesuai dengan kehendakNya. Lihatlah bagaimana Allah mengeluarkan Nabi Salleh dari tuduhan kaumnya Tsamud dengan mengeluarkan unta dari batu.

Demi bukti mukjizat yang diminta kaum Tsamud, maka Allah mengirimkan seekor unta betina yang keluar dari sebuah gunung batu yang terbelah. Mukjizat utama dari unta itu adalah air susunya cukup diminum oleh semua sepanjang hari. Jika unta itu tidur di sesuatu tempat maka haiwan-haiwan lain akan menjauhkan diri daripada unta tersebut. Semua ini adalah bukti bahawa unta betina ini adalah satu mukjizat dari Allah s.w.t yang membuktikan kenabiah Nabi Salleh a.s.

**********
Tugas Kita

Melalui nama Al-Bari’ ini, Allah membekalkan kepada kita kecerdasan supaya kita dapat menjalani kehidupan dengan lebih baik. Jadi, tugas kita sekarang kita adalah mengamalkan sifat Al-Bari’ ini. Tidak ada alasan lagi untuk kita menyerah kalah dengan kesusahan dan masalah yang kita hadapi sekarang.

          Kita harus menghasilkan sesuatu yang baru untuk kemaslahatan umat. Jangan putus asa, buatlah apa yang kita mampu. Nabi Adam sendiri pernah kecewa sewaktu beliau disingkirkan dari Syurga kerana melanggar perintah Allah. Beliau terpaksa mengharungi perjuangan hidup di tempat yang asing baginya. Kemudian, Nabi Adam terdengar suara dari langit, “Aku memberimu tangan dan akal, bumi dan waktu. Berjuanglah!”


Wallahualam.

1 comment: