Tautan Ukhwah

Wednesday, September 25, 2013

Pinangan Kerana Kejujuran

                                                                         
                                       
                                                                             
Muazin Rasulullah ; Bilal Bin Rabah Al-Habashi mempunyai seorang saudara yang ingin menikahi seorang gadis daripada Bani Makhzum.

Makhzum ialah kumpulan kabilah yang disegani kerana kedudukan dan keturunannya. Bagi mereka, orang seperti Bilal tidak layak menjadi ipar kepada gadis tersebut. Namun, ketika saudaranya mendesak agar Bilal melamar gadis itu untuk dirinya, Bilal pun menerima tawaran tersebut.

          Akhirnya, mereka berdua pergi menemui seorang tokoh yang dihormati kepada kabilah Mahkzum. Bilal menjelaskan keinginan saudaranya untuk meminang salah seorang anak gadisnya.

Bilal berkata : “ Wahai suku Mahkzum yang terhormat, kamu semua sudah mengenali kami. Dahulu kami keturunan hamba, namun Allah telah memerdekakan kami. Dahulu kami orang yang sesat, namun Allah telah menunjukkan kebenaran. Dahulu kami fakir, namun Allah telah mencukupkan keperluan kami. Aku datang kepada kalian untuk melamar puterimu sebagai isteri kepada saudaraku. Jika kalian menolak pinangan kami, maka Allah akan memberikan rahmat-Nya kepada kami.”

                                                          
   Mereka menyambut dan menghormati kedatangan Bilal serta saudaranya. Mereka berkata : “Selamat datang ke rumah kami, wahai tukang azan Rasullah.”  Ternyata mereka menerima lamaran saudara Bilal.

          Selepas Bilal dan saudaranya pulang, saudara Bilal berkata kepadanya : “Bilal, untung kamu tidak mengatakan kepada mereka sikap kita terhadap Islam. Kita sudah lama bergaul dengan Rasulullah, namun keimanan kita masih cetek tidak seperti yang mereka fikirkan.”

          “Berdiamlah. Aku membantumu meminangnya kerana kejujuranmu ini,” jawab Bilal.

*********
          Allahurabbi..inilah keberkatan kejujuran. Bilal menolong saudaranya dengan meminangkan gadis tersebut kerana kejujuran saudaranya itu. Saudara Bilal itu tidak pun bermegah-megah malah merendah diri dan jujur dengan kekurangan dirinya.

“Ketika kamu mencintai, jujurlah pada diri. Jadi diri sendiri, jangan biarkan mereka jatuh cinta pada seseorang yang bukan dirimu.”

*Sumber kisah daripada majalahSolusi, no.47.

Wallahualam.

3 comments: