Tautan Ukhwah

Saturday, March 10, 2012

Wanita Syurga Terbaik

                                                                 

Khadijah binti Khuwalid merupakan isteri Rasulullah s.a.w dan ibu kaum mukminin (Ummul Mukminin).

Ibnu Athir berkata,

“ Khadijah binti Khuwalid adalah makhluk Allah pertama yang masuk Islam, demikian menurut kesepakatan (ijma’) kaum muslimin. Oleh sebab itu, dia memiliki kedudukan tinggi di sisi Allah dan Rasul-Nya.”

Aisyah r.a. berkata:

“ Aku tidak pernah cemburu kepada isteri-isteri Nabi lebih dari kecemburuanku terhadap Khadijah yang mangkat sebelum Rasulullah meminangku. Aku mendengar Rasulullah menyebut-nyebut dirinya. Bahawa Allah memerintahkan Rasulullah memberikan khabar gembira kepada Khadijah dengan rumah dari emas di syurga. Apabila Rasulullah menyembelih kambing kemudian menghadiahkan daging kambing itu kepada semua  isterinya, nescaya daging itu tidak mencukupi jumlah mereka.”
(HR.Bukhari dan Muslim)

Dari Ali Ibnu Abu Talib r.a. dari Nabi s.a.w bersabda:

“ Sebaik-baik  wanita syurga adalah Maryam dan sebaik-baik wanita syurga adalah Khadijah.”
(HR.Bukhari dan Muslim)

Aisyah r.a. berkata,

“Ketika disebut nama Khadijah, Rasulullah s.a.w tidak bosan memuji dan memohon keampunan untuknya. Pada suatu hari dia menyebut nama Khadijah hingga aku dihinggapi rasa cemburu. Aku berkata, “Sungguh Allah s.w.t. telah menggantikan wanita tua itu denganku!” Aku melihat Rasulullah murka terhadapku. Aku berkata dalam hati, ‘Ya Allah, apabila Engkau menghilangkan murka Rasul-Mu, maka aku tidak akan menyebut keburukan Khadijah sama sekali’. Rasulullah melihat apa yang aku lakukan seraya berkata,’Apa yang kamu ucapkan? Demi Allah, Khadijah telah beriman kepadaku di saat semua manusia mendustaku. Dia selalu menyambutku ketika semua manusia mengusirku. Aku diberi  kurnia anak darinya, namun kamu menahannya dariku.’ Aisyah melanjutkan,’Kemudian Rasulullah tidak  menemuiku selama sebulan.”

Pembaca yang dirahmati Allah,

          Hati Khadijah terus bergetar ketika pertama kali mendengar ajaran Islam. Hati yang dipenuhi oleh cahaya Islam menjadikannya seorang wanita penghulu syurga.

          Saidatina Khadijah seorang yang tenang dan berjaya menyenangkan Rasulullah s.a.w ketika menerima wahyu pertama di Gua Hira’ selain penyokong kuat Rasulullah s.a.w dalam menggerakkan dakwah.

          Selain itu, Saidatina Khadijah juga meninggalkan segala kemewahan demi keimanan kepada Allah dan Rasul-Nya serta memberikan perlindungan dan pembelaan kepada Rasullah s.a.w.

          Saidatina Khadijah juga pembela paling setia dan sanggup mengorbankan seluruh jiwa raga, harta dan perasaannya demi kejayaan perjuangan Rasulullah s.a.w.

          Tambahan pula, beliau juga sanggup mengharungi pelbagai cabaran bersama Rasulullah s.a.w demi cintanya kepada Allah dan Rasul-Nya.

          Akhir kalam, buat pembaca sekalian, marilah kita menjadi seteguh Saidatina Khadijah. Suci hatinya seperti beliau. Tenang dan sabar dalam menghadapi pelbagai rintangan yang mendatang. Bijaksana dalam menghadapi sesuatu perkara.

Wallahualam.

5 comments:

  1. moga ukhti menjadi wanita sehebat Saidatina Khadijah RA.. insyaAllah. amiin.

    ReplyDelete
  2. subhanallah.. begitu mulia Saidatina khadijah di hati Rasulullah saw dn di sisi ALLAH..

    ReplyDelete
  3. naqib: amin..jazakillah atas doanya..

    ilmi: Allahuakbar...mari kita contohi Saidatina Khadijah.

    ReplyDelete
  4. salam sahabatku..

    begitu mulia & besar pengorbanan Khadijah..
    Mg dirimu mampu menjadi sehebat khadijah. ^_^, aminn..

    salam syg, maaf atas segala salah dan silap..

    ~permata yang dicari~

    ReplyDelete
  5. wafa zinnirah92:

    wslm shbtku..

    insyaallah..jazakillah atas doanya..

    ReplyDelete