Tautan Ukhwah

Tuesday, March 27, 2012

Tegakkan tulang ketika solat

                                                                                 

Assalamualaikum w.b.t,

          Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam disampaikan kepada junjungan Nabi Muhammad s.a.w, keluarga serta para sahabat baginda.

Pembaca yang dirahmati Allah sekalian,

          Apabila diamati sebahagian orang muslimin ketika menunaikan solat, maka akan didapati mereka tidak sempurna dalam berdiri. Kadangkala dia membongkokkan dadanya, kadangkala dia cenderung ke arah kanan atau melakukan kedua-duanya, dan kadangkala pula dia cenderung ke arah kiri. Perbuatan ini jelas dilarang.

          Diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Tabrani dalam Al-Kabir dengan sanad yang sahih, bahawa Nabi s.a.w bersabda :

“Allah tidak akan melihat solat seorang hamba yang tidak menegakkan tulang belakangnya di antara rukuk dan sujudnya.”

          Nabi s.a.w juga pernah memerintahkan orang yang melakukan kesalahan dalam solatnya dengan sabda beliau, “Kemudian angkatlah kepalamu sehingga tegak dengan sempurna dan setiap tulang berdiri tegak pada tempatnya.”

          Dalam sebuah riwayat disebutkan, jika kamu berdiri, maka tegakkanlah tulang belakangmu dan angkatlah kepalamu sehingga tulang kembali pada sendinya. Kemudian beliau berkata, “Sesungguhnya solat salah seorang itu tidak sempurna apabila dia tidak melakukan perkara itu”.

          Marilah kita sama-sama memperbaiki solat kita agar diterima-Nya. Tambahan pula, solat merupakan ibadah pertama yang akan dihisab oleh Allah di akhirat kelak. Sekiranya kualiti solat kita tidak mencapai tahap sepatutnya, ia mungkin akan menjadi sia-sia.

Wallahualam.

Sumber : Buku 400 Kesalahan Dalam Solat, Mahmud Al-Misri

3 comments:

  1. Bulan Syurga Firdausi:

    alhmdulillah..moga ada manfaatnya..

    ReplyDelete
  2. Salam..., hadis yg diriwayatkan sprti di atas itu menyatakan berdiri slps rukuk dan sblum sujud shjkan... jd tajuk di atas tu umum sgt kan... setuju x...?

    ReplyDelete