Tautan Ukhwah

Wednesday, November 28, 2018

Pengalaman Membawa Kita Kepada ALLAH s.w.t



Bismillahirrahmanirrahim,
Assalamualaikum w.b.t buat semua pembaca,
          Setelah sekian lama, diri ini menyepi di dalam blog usang ini, akhirnya kini menjelma semula. Ada sesuatu yang telah memacu hati ini untuk bertinta. Apakah ia?

          Sebentar tadi, diri ini membaca buku Akidah Islamiah karangan Syeikh Sayyid Sabiq. Ada satu ayat yang ku rasakan sangat terkesan:
“Pengalaman manusia dalam kehidupan dunia ini sebenarnya telah membimbingnya untuk mencapai penemuan kepada Allah secara sedar bukan kerana paksaan” (Syeikh Sayyid Sabiq, buku Akidah Islamiah, halaman 78)

PENGALAMAN…
Ya, pengalaman mematangkan kita. Pengalaman telah mengajar kita untuk berlari mendekatiNya. Pengalaman membuat kita semakin merintih padaNya dan berdoa bersungguh-sungguh padaNya.

Bila sebut pengalaman yang telah membuat kita semakin mendekatiNya…ku teringat pengalaman DOAku untuk berjumpa dengan jodohku. Ku telah nukilkan kisah Doa ini dalam entri yang sebelum ini.
DOA….
Doa itu senjata orang mukmin,
Doa itu mendekatkan kita dengan Rabb,
Doa itu menyedarkan kita saat teralpa,
Doa itu menguatkan cinta kita pada kekasih Ilahi.

Alhamdulillah, kini suamiku pula yang banyak mengingatkan diri ini tentang Doa. Bukanlah cerita ini untuk menunjuk siapa suamiku, namun ambillah ibrah dan sama-samalah kita perbaiki diri.

Tatkala ku tergesa-gesa ingin memasuki tandas, suamiku menarik tanganku lalu mengingatkanku untuk berdoa dahulu. Allah….alpanya aku.

Tatkala mataku hampir terpejam, suamiku mengajak untuk berdoa sebelum tidur.

Tatkala masuk dalam kereta, suamiku mengajakku menadah tangan untuk berdoa bersama-sama.

Tatkala ku rungsing, suamiku mengingatkanku tentang kuasa Doa.

Tatkala ku sakit, suamiku membaca doa untukku. Lantaran itu, ku belajar untuk sentiasa membaca doa ketika sakit bukan sekadar mengeluh.

          Alhamdulillah, syukur ya Allah atas kurniaaMu seorang insan yang selalu mengingatkanku tentangMu. Jika dahulu pengalamanku belajar DOA bersungguh-sungguh untuk jodoh itu. Sekarang, jodoh ini mengajarku untuk sentiasa berDOA mengingatimu selalu. Benarlah…pengalaman itu sebenarnya membawa kita kepada Allah s.w.t. Akhir kalam, jom ubah cara hidup kita untuk semakin rapat dengan Allah s.w.t, InsyaAllah, moga-moga hidup kita makin berseri dengan cintaNya. Aamiin.
Wallahualam.

8.42 pm,
UKM, Bangi.

1 comment: