Tautan Ukhwah

Sunday, March 23, 2014

Sesungguhnya Allah Dekat

                                                                    
Bimillahirrahmanirrahim,

Firman Allah s.w.t dalam surah Al-Baqarah, ayat 186:

“Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu (Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat. Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada-Ku. Hendaklah mereka itu memenuhi (perintah)-Ku dan beriman kepada-Ku, agar mereka memperoleh kebenaran.”

 

Allah…Allah…Allah.

          Tatkala membaca berulang kali makna ayat ini, hati seolah direntap kesayuan.

“…sesungguhnya Aku dekat..”

Allah itu dekat dengan kita. Allah itu tidak pernah lari daripada hamba-hambaNya. Malangnya, kita yang lari daripada Allah. Ketikamana diri merasakan jauh daripada Allah, sedarlah Allah sangat dekat denganmu. Allah sentiasa ada untuk dirimu.

“…Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada-Ku…”

Berapa kali sehari kita berdoa kepada Allah? Adakah hanya setelah usai menunaikan solat? Kadangkala, ada yang risau tentang doanya pada Allah samaada dikabulkan atau tidak. Siapa kita untuk memberi jawapannya? Stop it!

Mulai saat ini, hakiskan perasaan ragu itu. Banyakkanlah berdoa kepada Allah. Letakkan seluruh pengharapan pada-Nya. InsyaAllah, hati akan tenang.

Abu Hurairah ada menyebut, Nabi Muhammad s.aw: berkatanyya:

“Tidak ada sesuatu yang lebih mulia di sisi Allah daripada doa.”

(Riwayat Ibnu Al-Tirmizi dan Ibnu Majah)

Jom banyakkan doa.^_^

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment