Tautan Ukhwah

Thursday, August 15, 2013

Al Jabbar (Maha Memaksa)


                                                                  


Bismillahirrahmanirrahim…

“Kemudian Allah menunjukkan kehendaknya ke arah langit yang berupa asap lalu Allah berkata kepadanya dan kepada bumi, ‘Turutilah perintahku, sama ada kamu patuh secara sukarela ataupun terpaksa. Kedua-duanya menjawab, ‘Kami patuh dengan sukarela’.”
(Surah Fussilat, ayat 11)
**********
Pembaca yang dirahmati Allah, tidakkah anda tertanya-tanya mengapa Allah perlu memaksa?

Anand Krishna, seorang tokoh spiritual di Indonesia cuba menjelaskan dalam buku berjudul 99 Nama Allah bagi Orang Modern. Beliau menerangkan :

Cuba rasakan rahmat Allah di sebalik pemaksaan itu, seperti seorang ibu yang memaksa anaknya bangun pagi dan bersedia ke sekolah. Begitu jugalah dengan Allah yang perlu memaksa kita bangkit daripada tidur yang berpanjangan. Kecelakaan-kecelakaan yang terjadi dalam kehidupan kita, kegagalan-kegagalan yang kita alami, semua itu adalah cubaan Tuhan kepada kita. Keluhan kita hanya membuktikan betapa kita tidak sedar dan terbiasa hidup dalam kegelapan.”

Nampak tak?

Paksaan Allah adalah untuk peringatan supaya manusia menjadi khalifahnya di muka bumi, menyedari tugas dan tanggungjawabnya bukanlah paksaan itu untuk menyakiti hambaNya.

Sebenarnya, sangat mudah bagi Allah s.w.t untuk menjadikan seluruh penduduk dunia ini beriman. Namun, Allah s.w.t tidak berkehendak demikian, Allah s.w.t mengkehendaki adanya cubaa, ujian dalam rangka menguji manusia siapakah yang paling baik amalnya.

Contohnya, pelaku maksiat tiba-tiba termimpikan sesuatu yang dapat menginsafkan dirinya. Mimpi dibakar api neraka dan sebagainya.  Di sini, Allah dengan sifat memaksa-Nya mampu memaksa hamba-hamba yang dikehendaki-Nya untuk beriman.

Allah mengharapkan agar hamba-Nya selalu berada dalam naungan hidayah-Nya maka Allah memaksa hamba-Nya sehingga si hamba benar-benar beriman.

Wallahualam.

4 comments:

  1. salam raya sis.paksaan daripada Allah itu untuk mengingatkan diri kita ,agar tidak lupa menjalankan tugas sebagai hamba-Nya di dunia ini.terima kasih untuk entri yang bagus ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm..slmt hari raya jugak..sama2 la kita muhasabah.

      Delete