Tautan Ukhwah

Friday, November 23, 2012

Perasaan Itu Daripada Allah

                                                                                 

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum w.b.t,

          Alhamdulillah, segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam.  Selawat dan salam kepada junjungan Nabi Muhammad s.a.w yang telah membimbing umat manusia ke jalan yang benar dalam mencari keredhaan Allah s.w.t.

Pembaca yang dirahmati Allah sekalian,

          Boleh tak ku ingin tanya sesuatu kepadamu? Apakah perasaanmu yang hadir dalam hatimu kini?
Sedih?

Gembira?

Takut?

Marah?

Sedih?

Sunyi?

Tahukah kalian bahawa semua perasaan ini daripada Allah? Kadangkala, perasaan itu hadir tanpa diduga. Sedang bergembira, tetapi dilanda kesedihan. Hati ini ibarat empangan, akan ada sumber air daripada pelbagai aliran.

Subhanallah….Maha Suci Allah. Pemilik hati ini. Raikanlah setiap perasaan itu seadanya. Apapun jua perasaan yang hadir ini, semuanya datang daripada Allah.

Allahurabbi..Kadangkala kita sering mempersoalkan kenapa Allah menghadirkan sesuatu perasaan yang kita rasa, kita tidak menyukainya..padahal Allah itu Maha Mengetahui. Seharusnya kita banyakkan zikrullah agar kita dapat mengawal setiap perasaan kita itu. Allah berfirman dalam surah Al-Ahzab, ayat 41 & 42:

“Wahai orang-orang yang beriman, berzikirlah kepada Allah, zikir yang sebanyak-banyaknya. Dan bertasbihlah kepadaNya di waktu pagi dan petang.”

Hamba yang dikasihi Allah,

          Ayuh..tingkatkan diri kita. Serahkan cinta suci kita kepada-Nya, nescaya akan hadir perasaan yang indah kepada kita. Mantapkan ibadah, tingkatkan iman. Moga dapat meraih cinta & redha-Nya.

Wallahualam.


2 comments:

  1. insyaAllah, sama-sama kita mendekatkan diri lagi kepada Allah SWT

    ReplyDelete