Tautan Ukhwah

Wednesday, March 28, 2012

As-Salam-Maha Selamat Sejahtera

                                                                       

ÖN»n=y Zwöqs% `ÏiB 5b>§ 5OŠÏm§ ÇÎÑÈ (#râ»tFøB$#ur tPöquø9$# $pkšr& tbqãB̍ôfãKø9$# ÇÎÒÈ

(Kepada mereka dikatakan) Salam, sebagai ucapan selamat dari Tuhan Yang Maha Penyayang dan (dikatakan kepada orang-orang kafir). Berpisahlah kamu (dari orang-orang mukmin) pada hari ini, hai orang-orang yang berbuat jahat.
(Surah Yasin, 58-59)

Imam Ibnu Kathir rahimullah berkata : “As-Salam, maknanya, yang selamat dari segala aib dan kekurangan kerana kesempurnaan zat, sifat dan perbuatan-perbuatan-Nya (Allah)”.

Imam Asy-Syaukani rahimullah berkata: “As-Salam, maksudnya yang selamat dari semua kekurangan dan aib”.

Kisah Orang Terakhir Yang Masuk Syurga

          Di akhirat kelak, semua manusia mendapatkan kitab catatan amal sama ada di tangan kanan atau kiri. Kemudian, masing-masing mendapat balasan sesuai dengan perbuatan masing-masing saat di dunia. Yang menerima kitab dengan tangan kanan akan ditempatkan di syurga sedangkan yang menerima dengan tangan kiri akan ditempatkan di neraka.

          Setelah semua manusia mendapat balasan, masih terdapat seorang lelaki yang masih berlari-lari, merayap-rayap di atas jambatan siratul mustaqim iaitu jambatan yang membentang di atas neraka Jahanam dan lebih sempit dari rambut dan lebih tajam dari pedang yang paling tajam.

 Orang terakhir itu,  merangkak dan cuba keluar dari jambatan siratul mustaqim. Terkadang api menjilat wajahnya dan menghanguskan tubuhnya. Namun, dengan izin Allah s.w.t, dia akhirnya dapat melalui jambatan tersebut.

Lelaki itu berkata, “Maha Suci Allah, Engkau telah menyelamatkan dari seksa-Mu. Sungguh, aku telah diberi kurnia yang tidak diberikan kepada orang-orang sebelum atau sesudahku”. Kemudian oleh Allah s.w.t, dia diperlihatkan kepada sebuah pohon lalu dia berkata, “Wahai Tuhanku, dekatkanlah aku ke pohon tersebut agar aku dapat berteduh dan meminum airnya.”

Allah s.w.t kemudian berfirman, “Wahai Ibnu Adam, apabila aku mengabulkan permintaanmu, aku bimbang engkau akan meminta yang lainnya.” Lelaki itu menjawab, “Tidak, ya Tuhanku”. Kemudian lelaki itu berjanji tidak akan meminta yang lainnya. Maka Allah s.w.t mendekatkan lelaki tersebut kepada pohon itu. Allah s.w.t kemudian memperlihatkan lelaki ini dengan pohon yang lebih baik dari pohon yang pertama. Lelaki itu kemudian berkata, “Wahai Tuhanku, dekatkanlah aku ke pohon itu sehinggaku dapat minum airnya dan berteduh di bawahnya dan aku tidak akan meminta kepada-Mu yang selainnya.”

Maka Allah s.w.t berfirman, “Wahai Ibnu Adam bukanlah engkau telah berjanji tidak akan meminta kepada-Ku yang selainnya? Aku bimbang apabila Aku berikan kepadamu, engkau akan meminta yang lainnya.” Maka lelaki itu berjanji untuk tidak meminta yang selainnya.

Setelah berada dekat dengan pohon itu, dia mencium bau Syurga dan mendengar suara penduduk Syurga sehingga keinginannya menjadi berubah. Dia berubah fikiran lagi dan terus memujuk Allah s.w.t, “Wahai Tuhanku, masukkanlah aku ke dalam Syurga. Allah s.w.t kemudian berfirman, “Wahai hamba-Ku, bukankah tadi engkau tidak akan meminta lagi sesuatu darii-Ku? Bagaimana seandainya Aku berikan dunia atau yang seperti dengannya?” Lelaki ini berkata, “Wahai Tuhan-Ku, apakah Engkau mempermainku padahal Engkau adalah Rabbul Allamin.” Allah s.w.t berfirman,” Aku tidak mempermainkanmu tetapi aku Maha Mampu atas segala sesuatu yang Aku inginkan.”

**********
Pembaca yang dirahmati Allah,

          Demikianlah Allah menyelamatkan hamba yang dikehendaki-Nya dari pelbagai seksaan neraka. Kita harus perhatikan dengan Maha Salam-Nya. Allah akan memberikan keselamatan dari azab, kejahatan dan pelbagai maksiat yang ada dunia dan akhirat kepada hamba-Nya yang dikehendaki.

          Selain itu, ingatlah..dengan merenungi dan memahami nama Allah merupakan faktor utama yang dapat menambah keimanan seseorang muslim kepada Allah. Seorang Muslim wajib untuk meminta keselamatan hanya kepada-Nya. Hal ini kerana keselamatan hanyalah bersumber dari-Nya. Semoga Allah sentiasa memberikan keselamatan kepada kita di dunia dan akhirat.

Wallahualam.


4 comments:

  1. Isyraf Imrani:

    na'am..moga dgn ini, kita lbh dkt kpd-Nya.

    ReplyDelete
  2. slm....suka tgk entri ni..
    lagu ni pun my favourite juga...
    ^_^ entri yg menarik..

    ReplyDelete
  3. beyondthetruth:

    wslm..alhmdulillah..
    bahagia tgk anti bhgia..^_^

    ReplyDelete