Tautan Ukhwah

Saturday, May 7, 2011

SELAMAT HARI IBU

                                                       
Salam kasih sayang,
Alhamdulillah, walaupun ketika ini ku menahan sakit, namun ALLAH izinkan ku menulis rintihanku di sini. Air mata yang sedang mengalir di pipi ini yang membuatkan ku tergerak hati utk membuat coretan di sini.
Ku angkat tanganku dan cuba utk mengesat air mata yang menahan kesakitan ini.  Tika itu, ku terfikir, selama ini ke manakah air mataku? Ku cuba membuka memoriku kembali..
Bila mak tegur kesalahanku..ku menangis,
Bila rakan mengumpatku..ku menangis,
Bila assignment xsiap..ku menangis,
Bila ku buat sesuatu yang xbaik..ku menangis,
Bila solatku tdklh sekhusyuk dlu..ku menangis,
Bila ku terasa dgn seseorg..ku menangis,
Bila ku tahu org xsuke dgn caraku..ku menangis,
Bila ku rse diriku jauh dgn ALLAH..ku menangis.
          Mengapa air mataku selalu mengalir di pipi ini? Setiap kali sebelum tido..mata ini akan mengalirkan air mata. Tapi ku masih tertanya-tanya mengapa?
Sehinggalah pada suatu hari..rahsia terbongkar..
          Pada suatu malam, ku menangis teresak-esak di dalam bilik.Tibe2 ada seseorang yang membuka pintu bilikku. Cepat-cepat ku menarik selimut dan menutup mukaku. Tapi dalam samar-samar ku cuba melihat siapakah itu?
Rupa-rupanya mak yang masuk..Ku sangkakan mak dah keluar bilikku,maka ku membuka selimutku..namun,jangkaan ku silap. Mak datang menghampiriku, dgn pantas ku pura-pura tersenyum..” Kenapa kak nangis? Terasa ngn mak ka?,”Tanya mak kpdku. Ku hanya menggeleng. Tapi mak seolah-olah menunggu jawapan dariku.
          Sekali lagi di hadapan mak, ku  mengalirkan air mata. Lantas ku bertanya, “mak, kenapa sebelum tido, nabilah akan menangis? Wlpn kadang-kadang nabilah xtahu knp nabilah menangis..emm…”. “Dulu, masa mengandungkan nabilah, memang mak selalu menangis..”,jwapan mak hanya terhenti di situ. Kemudian, mak hanya menyuruh ku sambung tido.
          Namun, ku tidak dpt melelapkan mataku..jawapan yang ku tunggu-tunggu sudah ku dapat. Rupanya kehidupan mak banyak kesedihan yang ditanggungya. Banyak dugaan yang ditanggungnya sendiri. Ku kagum dengan mak, tabahnya dia hadapi dugaan dariNya. Kini, memang ramai cakap kami kembar, sebab muka kami nak sama, cara kami cakap nak sama, & mcm2 lagi sikap kami y nak sama. Ku bahagia sangat bila org kata mcm tu. Tapi, ku akui mak sangat penyanyang, baik, pemurah, suka senyum & banyak lagi..
          Mak..terima kasih utk segala-galanya, terima kasih selalu beri dorongan kpdku..nabilah sayang mak utk selama-lamanya..i love u mak..mak jangan tinggalkan nabilah sebelum mak lihat kejayaan nabilah..Nabilah tahu mak risau utk lepaskan nabilah ke tgn org lain..Mak berdoalah agar menantu mak lelaki yang soleh. Mak…….nabilah sayang mak..doaku utkmu..moga kau tergolong dalam kategori org2 y beriman & sentiasa dlm ksih sayangNya..
mak..Nabilah syg mak sgt2..memang muka nabilah ikut mak..syg mak..


Dri anakmu,
Nabilah
         
         

No comments:

Post a Comment