Tautan Ukhwah

Thursday, January 8, 2015

Ummu Hani Binti Abi Talib

                                                     


Ummu Hani merupakan sepupu Rasulullah s.a.w. Nama sebenarnya Fakhitah Binti Abu Talib. Sebelum ini, namanya Ummu Amr, tetapi setelah anaknya Amr mati semasa kecil, namanya ditukar ke Ummu Hani.

Semasa jahiliah, Rasulullah pernah meminangnya. Dan ketika itu jua, ada seorang pemuda bernama Hubairah juga meminangnya. Abu Talib telah memilih Hubairah menjadi pasangan anaknya itu.

Hubairah dan Fakhitah akhirnya terpisah kerana Islam. Apabila mengetahui isterinya memasuki Islam, Hubairah melarikan diri. Ummu Hani ini amat mementingkan hak anak-anaknya sehingga dia mendapat pujian, “ Sebaik-baik wanita penunggang unta adalah wanita Quraisy, sangat penyayang terhadap anak-anaknya”.

Pada hari pembukaan negeri Mekah, ada dua kerabat suami Ummu Hani dari Bani Makhzum, Al-Harits bin Hisyam dan Zuhair bin Abi Umayyah bin Al-Mughirah, datang kepada Ummu Hani untuk meminta perlindungan. Namun, datang Ali Bin Abi Talib mengatakan, “Demi Allah, aku akan membunuh dua orang tadi!”

Lalu Ummu Hani bergegas ke rumah Rasulullah s.a.w dan mengadu kepada beliau. Maka baginda pun menjawab, “Aku melindungi orang yang ada dalam perlindunganmu dan memberi jaminan keamanan pada orang yang ada dalam jaminan keamananmu”.

Lihatlah betapa dengan kecerdasannya dalam aspek keimanan, Ummu Hani mampu menyelamatkan dua orang itu. Selain itu, Ummu Hani juga ada meriwayatkan hadis.


Wallahualam.

2 comments:

  1. assalamualaikum ukhti :)
    alhamdulillah sy diberi rezeki utk bziarah ke sini lg ^_^
    terima kasih diatas info ini.
    semoga dapat dijadikan contoh tauladan. inshaAllah. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam..
      jazakillahu khairan kathira sudi ziarah di sini.
      InsyaAllah.

      Delete