Tautan Ukhwah

Sunday, August 11, 2013

Kursus Bahasa Arab

                                                                         
Kumpulan Ibn Malik

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum w.b.t,

Sebelum meneruskan pembacaan..ayuh sama2 kita istighfar dahulu.

Astaghfirullahal ‘azim (3x)

Apa khabar imanmu?

          Sudah lama ku tak menjenguk blog ini. Bukan tidak mahu, tetapi kekangan masa. Ke mana penulis menghilang?

          Alhamdulillah..alhmdulillah..alhamdulillah. Sebenarnya ku menghadiri Kursus Intensif Arab bagi pelajar yang akan ke Timur Tengah selama sebulan. Agak2 best ke hadiri kursus ini?

          Jujur ku katakan, sejak sekolah menengah lagi, ku memang kurang berminat dengan bahasa arab. Namun, selepas itu, bahasa Arab mula menempah tempat di hatiku. 
Alhamdulillah, dah ada minat lebih terhadap bahasa Arab.

          Sebelum ke kursus, perasaan gelisah hadir sentiasa. Allah izin pula, bila hadir kursus ini, rupanya WAJIB cakap bahasa Arab sepanjang waktu dan masa. 
Allahurabbi..hanya Allah yang tahu perasaan tika itu.

          Setiap perkataan yang nak diucapkan mesti difikirkan terlebih dahulu. Kadang-kadang pula, bila dah tak tahu sangat, guna isyarat je. Kelakar rasanya. Minggu pertama dan kedua, agak rasa beban bila kena bercakap arab sentiasa. Namun, minggu seterusnya..alhmdulillah terasa nikmat sangat.

Kenapa ye?

          Di kursus ini, ku belajar erti bersungguh-sungguh dalam mempelajari ilmu Allah ni. Mana taknya..kena selalu buka kamus. Bila dah sentiasa macam ni, rasa sweet sangat sebab rasa betul-betul nak belajar.

          Kemudian, ku rasa kagum melihat sahabat-sahabat yang amat bersungguh-sungguh untuk bercakap dalam Arab walau selalu kami cakap salah. Ustaz dari Sudan & Syria juga bersungguh nak bagi kami faham. Sampai mereka terpaksa berlakon untuk bagi kami faham apa yang mereka cuba sampaikan.

          Di kursus ini juga ku berlajar erti kesabaran. Mana taknya, dah la bulan puasa, pertandingan banyak. Jadi, selalu kena buat latihan. Tapi betul cakap ustaz, ‘biarlah penat/bz di dunia, moga rehat di akhirat’. Allahurabbi..cukup memotivasikan diri ini.

          Dan yang paling osem, ahli2 kumpulanku yang amat buat diri ini rasa bahagia. Siapa mereka?

Hidayu- Orang yang pertama yang ku rapat bila tiba di kursus ini. Ayu ni, happy orangnya. Yang paling lawak, ramai orang ingat kami kenal dah lama, walhal baru kenal kat kursus ini. Hehe..mungkin Nampak kami terlalu rapat. Jujur ku katakan, ku senang setiap kali bersamanya.

Qanitah – seorang yang amat bijak dan ku amat kagum dengannya. Seorang hafizah. Matang orangnya.

Zainab – walaupun zainab ni datang pertengahan kursus ini, tapi zainab banyak membantu kumpulan kami. Ku suka setiap kali mendengarnya bertutur arab. Macam orang arab betul.

Amalina – Seorang yang sentiasa hamasah (bersemangat). Happy selalu. Melihat telatahnya selalu membuatku tersenyum.

Farah – Adik yang comel. Suka sangat bergurau dengannya. Amat ayu orangnya. Suka tengok farah bila Ayu usik padanya.

Adila – seorang yang sweet. Bersungguh-bersungguh dalam sesuatu. Mudah dalam apa jua urusan. Dan pendengar yang setia. ^_^

Fatimah – Seorang yang sentiasa bersungguh-sungguh dalam menuntut ilmu. Bila tak faham je, pasti dialah orang yang nak bagi faham sangat2. Mukanya seolah2 cucu Ustaz Muqtasim dari Sudan.

Zulaiha – seorang yang amat berani jiddan la. Suka melihatnya sebab matang dan macam-macam dia boleh buat. Sebab tu la dia dapat peserta  perempuan terbaik.

Aina – seorang yang amat gigih, tekun dan sentiasa bersikap positif dalam cuba belajar. Tidak pernah mengenal erti jemu.

Anas – Nampak macam diam. Tapi diam ubi berisi tu. Bila dia bercakap, subhanallah..hebat sangat.

Hafiz – Seorang yang menepati waktu dan amat pembersih. Ketua yang amat sporting la. Senang berkerjasama.

Redhuan – seorang yang amat bersungguh-sungguh dalam menuntut ilmu. Sentiasa bertanya untuk mendapatkan ilmu itu. Kagum sangat dengan kegigihannya dalam menuntut ilmu.

Ustaz Muqtasim – ustaz yang amat penyabar dan comel. Sifatnya buat kami semua kagum dengannya.

Ustaz Rahman – Ustaz yang sentiasa bersemangat. Ilmunya cukup banyak walau umurnya masih muda.
         
          Buat semua shbt2ku daurah ini, moga kita semua sentiasa hamasah dalam mempelajari bahasa Arab. Bahasa Arab, bahasa Al-Quran. Belajarlah kerana Allah. Niat yang baik pasti ada jalan-Nya. Untuk pembaca juga, belajarlah ilmu Allah yang amat luas ini. Moga ia memberi manfaat pada diri, keluarga, masyarakat dan agama.

Wallahualam.

3 comments:

  1. na'am..belajar bahasa arab nie memang sgt2 best..btw klu sudi jenguk blog sy pla..mgkin kt ble bertukar2 pendapat..http://dibawahcahayalampu.blogspot.com..terima kasih^_^

    ReplyDelete