Tautan Ukhwah

Sunday, February 4, 2018

Buat Bahagia Pada Orang Lain, Allah akan bahagiakan kita


Bismillah…
Benar, saat kita cuba bahagiakan org lain, Allah balas sesuatu yg sgt membahagiakan kita tanpa diduga. Ikuti kisah ana di bawah yg mungkin dpt kita muhasabah bersama.

Dua hari lepas, Ana terjumpa dgn seorang ukhti, Musafir dari jauh, Setelah berbicara, baru ku tahu hari itu besdaynya. Ku tanya makan dengan siapa? Dia cakap dia puasa dan sat lagi mkn sorg2. Hatiku terdetik.. Hari bahagianya ini mkn sorg2, sambut sorg2? Allah... Fikiranku sudah tidak lagi bersama tesis,. Tapi beralih pada ukhti tersebut. Aku bermonolog,

"apalah salahnya andai aku cuba buat dia bahagia pada hari bahagianya ini?"

Aku berhajat utk beli kek dan belanja dia makan. Jujur, duit di tanganku, tidak sampai RM10. Ada lagi duitku, tp tertinggal di bilik sewa. Jauh jugak klu aku nak patah balik ambik duit ni. Hmmm..tbe2 ada ja bisikan syaitan yg menghasut..

"uit..hang kan tengah berjimat, xyah la belanja dia"

Huhu. Ditangkis cepat-cepat hasutan itu. Baru teringat, ada satu kad bank ku yg lama tak guna ad duit sikit lagi. Maka, ku bergegas menuju ATM. Hanya RM30 dapat dikeluarkan. Takpela, InsyaAllah cukup. Kedai yang dekat dgn kami banyak dah tutup. Terpksa kami cari kedai lain dan naik grab sbb kami xd kenderaan sendiri. Entah kenapa grab kali ini sungguh mahal. Pujuk hati, takpe. InsyaAllah kheir.

Sampai sana, ku beli kek dan belanja ukhti itu. Jujur, aku pulak yg sebak saat melihat dia senyum. Aku bahagia melihat dia bahagia. Ya Rabb, moga ini dikira ibadah umtukku. Aamiin.

Hari ini..... Allah surprisekan aku dgn dpt hadiah besday awai. Ayah bagi handset. Ya Rabb, jujurnya aku tidak mengharapkan balasan seperti ini. Cukup KAU terima kebaikanku & amalanku. Kali ini, Hatiku sebak kembali. Allah itu benar-benar Maha Adil & Maha Menyayangi. Pernah dengar ini orang cakap macam ni : "The more you give, the more you get".

Jom buat baik.

Siti Nabilah Azman.
3.15pm, 4/2/18,
Lunas,Kedah.


No comments:

Post a Comment