Tautan Ukhwah

Monday, August 8, 2016

SABAR


Allahuakbar...

Setelah sekian lama menyepi di dalam blog ini. Akhirnya jari riang menari melakar kisah SABAR yang sangat menyentuh hati.

Sebentar tadi terbaca tentang takrif sabar oleh ulama-ulama sufi. Allahurabbi, sangat menyentuh sanubari ini. Antara takrif ulama sufi yang buat diri ini sangat tersentak:

“Sabar adalah perbuatan menelan kepahitan tanpa bermasam muka (redha)”.
(Syeikh Junaid)

“Sesiapa yang ditimpa musibah, walaupun ia tidak mengeluh tetapi sifatnya berubah daripada kebiasaan maka itu tanda dia tidak redha dengan apa yang menimpanya”.
(Imam Al-Ghazali)

Subhanallah, melihat pada takrifan itu pun sudah merasakan betapa kerdilnya diri ini. Rasa malu pada Allah. Tatkala hati diusik malu, terbaca pula kisah As-Syibli.

Allah.....Allah....

Melihat bagaimana As-Syiblimenguji kesabaran satu kelompok. Dalam buku Solusi menceritakan Al-Syiblidihalang oleh sekolompok orang ketika Al-Syiblimelalui satu jalan yang bernama Marastani.

Lalu Al-Syibli bertanya : “Siapakah kamu?”

Jawab mereka: “Kami ialah kekasihmu yang datang menziarahimu.”

Kemudian mereka dilempar dengan batu-batu kecil sehingga mereka lari meninggalkannya.

Al-Syibli berkata : “Jika benar engkau mencintaiku, tentu kamu sabar menerima ujianku ini”.

Allah...Allah...

Lihatlah bagaimana mereka mendidik kefahaman manusia tentang indahnya sabar. Mereka dapat melihat Allah susah dan senang malah dalam apa jua keadaan sekalipun.

Pembaca yang hatinya ingin dekat dengan Allah,

Sabar bererti kita TABAH. Menurut Yusuf Al-Qardawi, sabar merupakan sebesar-besar akhlak Al-Quran kerana menurut beliau kalimah SABAR ini sering disebut dalam kitab suci Al-Quran. Sabar itu sifat Nabi dan Rasul.  Malah, orang yang sabar dicintai Allah.

Jazakumullah sebab SABAR membaca sehingga habis.😊



No comments:

Post a Comment