Tautan Ukhwah

Thursday, June 25, 2015

MATI


Lepaskan!..lepaskan!..”, ku menjerit sekuat hati.

Akhirnya sekerah tenagaku berjaya melepaskan diri. Aku berlari sehingga merasakan tidak cukup tanah. Tanpa berfikir yang lain..yang ada hanya..”LARI!”.

Malang tidak berbau, di hadapanku kini sudah ada yang menunggu. Aku terperangkap. Jantung berdegup kencang…hatiku bermonolog…

“Allah..apalah nasibku kali ini..bantulah aku Ya Allah…hanya Kau tempat ku bergantung harap..”.

Aku diacu pistol andai aku bergerak. Mulut dan hatiku terus berzikir. Mengharapkan pertolonganNya.

Alhamdulillah, aku terlepas. Aku terus berlari lagi. Ku redah hutan rimba yang menjalar ganas. Badan-badanku habis dicalar sembilu hutan. Darah yang mengalir sudah tidak terasa dek kerana hanya “LARI!” yang bermain di minda.

Tiba-tiba……

“Saya di mana?” soalku pada beberapa susuk tubuh di sebelahku tatkala mataku dibuka.

Masih belum ada jawapan.

“Mana penjahat yang kejar saya tadi? Saya takut..”, ujarku.

“Jangan takut..mereka dah tak ada..”, jawab salah seorang daripada mereka.

“Betul ka?”, aku menarik lafas lega.

“Ya..sebab kita dah MATI. Mereka (penjahat) tu berada di dunia, sedangkan kita di alam lain sudah.

Allah…………………………………….




“Tak mungkin! Baru tadi saya lari, macam mana saya boleh mati pulak?”, aku terkebil-kebil melihatnya, sungguh terperanjat.

Dia menunjukkan padaku pada satu skrin dan aku nampak di situ, aku sedang berlari dan sebuah kereta melanggarku. Aku mati!!!

Mataku berkaca. Mulutku terkunci buat seketika. Pada saat itu…aku sungguh tidak boleh terima yang aku sudah meninggal dunia. Aku sedih dan takut. Kataku pada salah seorang daripada mereka…

“Saya takut..saya belum cukup ibadah, minta maaf pada semua, taubat saya…banyak lagi yag saya nak buat..,” aku menangis teresak-esak.

“Dah tiada masa. Sebentar lagi akan dihisab. ..”, katanya.

************
Mataku terus terbuka. Mengucap panjang….

Astaghfirullah….MIMPI rupanya.

Tanpa sedar, ada titisan air mata yang mengalir. Mati. Aku bakal mati. Tak dapat ku bayangkan andai benar hidupku seperti dalam mimpi tadi tanpa sempat mengucap dan sebagainya.

Ibrah kisah ini…

1)    Segera bertaubat kerana kita tidak tahu bila ajal menjemput.

2)   Sentiasa tajdid syahadah walau tengah berjalan kerana kita tidak tahu cara kita mati bagaimana dan sempat tak nak mengucap.

3)   Sentiasalah minta maaf pada orang sekeliling walau rasa tiada kerana mungkin sebenarnya ada.

4)   Letakkan segala pergantungan benar-benar kepadaNya.

5)   Sentiasalah ingat Mati.

6)   Tambahkanlah ibadah kerana kita tidak tahu ibadah mana yang Allah terima.



7)   Tiada masa lagi untuk MAIN-MAIN, kena serius cari bekalan untuk akhirat.

Firman Allah s.w.t:

“Sesuatu yang bernyawa tidak akan mati kecuali dengan izin Allah, sebagai ketetapan yang telah ditentukan waktunya. Barangsiapa menghendaki pahala dunia, niscaya Kami berikan kepadanya pahala dunia itu, dan barangsiapa menghendaki pahala akhirat, Kami berikan (pula) kepadanya pahala akhirat. Dan Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur.” 
(QS Ali Imran [3]: 145)



“Di mana saja kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu, kendatipun kamu di dalam benteng yang tinggi lagi kokoh, dan jika mereka memeroleh kebaikan, mereka mengatakan, ‘Ini adalah dari sisi Allah,’ dan kalau mereka ditimpa suatu bencana mereka mengatakan, ‘Ini (datangnya) dari sisi kamu (Muhammad).’ Katakanlah, ‘Semuanya (datang) dari sisi Allah.’ Maka mengapa orang-orang itu (orang munafik) hampir-hampir tidak memahami pembicaraan sedikit pun?” (QS an-Nisaa` [4]: 78)

Wallahu’alam.

*kisah ini hanya berkisar kisah penulis, tiada kena mengena dengan yang lain. Moga kita dapat muhasabah bersama-sama.

2 comments:

  1. salam ..bleh tak kongsi artikel ini kat fb
    oh ya salam ukuwah yer...jemput datang rumah blog saya.
    http://aimiyuki.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. wslm..silakan...insyaAllah..ana ziarah.

    ReplyDelete