Tautan Ukhwah

Tuesday, October 4, 2011

Jalan Menuju Allah

                                                                   


Assalamualaikum,

Buat semua pembaca yang dirahmati Allah sekalian,

          Alhamdulillah, bersyukur kita terhadap Rabbul Izzah kerana dengan limpah kurnia-Nya, dapat lagi kita membuka mata pada hari ini. Dapat lagi kita membaca dan terus mencari ilmu-ilmu-Nya. Ilmu Allah terlalu luas dan janganlah kita berhenti mencari ilmu di dunia ini sementara masih bernyawa.

          Sesungguhnya pujian itu hanyalah bagi Allah, kita memuji-Nya, memohon pertolongan kepada-Nya, memohon keampunan kepada-Nya, dan memohon petunjuk kepada-Nya. Seharusnya kita memohon perlindungan kepada Allah daripada keburukan yang datang dari perbuatan kita sendiri.

Pembaca sekalian,

          Allah s.w.t tidak menciptakan makhluk-Nya kecuali dengan tujuan agar mereka menyembah dan mengesakan-Nya. Oleh yang demikian, Allah telah memberikan petunjuk jalan menuju kepada-Nya. Bagaimana Allah memberikan petunjuk jalan itu? Allah telah mengutuskan Rasul, menurunkan kitab, menetapkan syariat, menentukan hari kiamat, menciptakan syurga dan neraka, mendirikan timbangan, membentangkan titian ( sirat) supaya Allah disembah.

          Apakah jalan yang tepat untuk bertemu dengan Allah? Ketika Allah mengutus Rasulullah s.a.w. untuk menunjukkan manusia kepada Tuhannya, beliau menyeru kepada kalimat tauhid La ilaha illallah. Inilah jalan menuju Allah dan sesungguhnya semua orang yang di sisi Allah hanya dapat diraih dengan ibadah bukan dengan harta, kedudukan, jawatan  dan anak.

Tahukah anda tentang pintu-pintu kebaikan?

Bukhari dalam kitab sahihnya meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda :

“ Orang yang memberi nafkah kepada dua orang isteri kerana Allah, maka dia akan dipanggil dari beberapa pintu syurga. Wahai hamba Allah, ini adalah kebaikan. Orang yang suka mendirikan solat, maka dia akan dipanggil dari pintu solat. Orang yang suka bersedekah, maka dia akan dipanggil dari pintu ar-Rayyan, dan orang yang suka berjihad, maka dia akan dipanggil dari pintu jihad.”
( HR. Bukhari dan Muslim )

          Tahukan kalian apakan perkara yang paling berbahaya yang dihadapi manusia dalam kehidupan ini? Ulama' berkata : “ Sembilan dari sepuluh dosa berasal dari lidah.” Setiap kali Rasulullah s.a.w mengingatkan seorang hamba tentang dosa, beliau pasti mengingatkan tentang dosa lidahnya. Hal ini demikian kerana lidah cepat melakukan dosa dan kesalahan. Lidah mudah bercakap tanpa perhitungan, dan mengeluarkan perkataan tanpa perasaan seperti membicarakan hal orang lain, mengadu domba, mengeluarkan kata-kata buruk serta ucapan batil yang dapat menjerumuskan pelakunya ke dalam neraka selama 70 musim gugur. Marilah kita berdoa agar diberi kebebasan daripada neraka.

          Kita sebagai seorang hamba hendaklah mengadukan hajat, kesempitan , kelemahan serta dosa-dosa kepada Allah s.w.t. Jika Allah tidak memberikan rahmat, maka siapa lagi yang akan memberi kita rahmat? Jika Allah tidak mengampuni kita, maka siapa lagi yang akan beri keampunan kepada kita? Jika Allah tidak menerima taubat kita, maka siapa lagi yang akan menerima taubat kita? Ana pun manusia biasa yang banyak kekhilafan, jadi marilah kita sama muhasabah diri dan mendekatkan diri kepada-Nya dan mencari jalan menuju-Nya dengan berbuat kebaikan. Wallahualam.

No comments:

Post a Comment